Menu

42 článkových elektrobusů pro francouzskou Amiens Métropole

Irizar ie tram na propagační fotografii výrobce. (foto: Irizar) 
Irizar ie tram na propagační fotografii výrobce. (foto: Irizar) 
Stáhnout PDF
Nezařazené
29. 11. 2017 17:17
Redakce
1 minuta čtení

Jako Amiens Métropole (celým názvem Communauté d’agglomération Amiens Métropole) je označována oblast na severu Francie v okolí města Amiens, která vznikla v roce 1994 a dnes zahrnuje celkem 33 měst a obcí, v nichž žije celkově okolo 179 000 obyvatel. Hlavním městem v této oblasti je samotné Amiens, v němž žije 136 000 obyvatel. Veřejná doprava je v současné době zajišťována autobusy, v minulosti však bylo možné ve městě potkat také tramvaje a trolejbusy.

Irizar ie tram na propagační fotografii výrobce. (foto: Irizar) 

Tramvaje jezdily v ulicích města od roku 1888 do roku 1940, kdy byl jejich provoz zastaven v důsledku poškození infrastruktury a vozového parku bombardováním během bitvy o Francii. Po válce se v Amiens objevily trolejbusy (od roku 1946), které se ale udržely v provozu jen do roku 1964, kdy byly nahrazeny autobusy. Po roce 2000 se v Amiens (resp. celé metropolitní oblasti) začalo uvažovat – podobně jako v celé řadě dalších francouzských měst – o návratu tramvají. Jejich návrat byl schválen v roce 2012 a v následujícím roce se již realizovaly první přípravné práce na projektu, diskuze s občany atp. Projekt, jenž byl pojmenován jako Amstram, se měl dočkat realizace v letech 2015–19. Změna politických sil na radnici po volbách v roce 2014 ovšem vedla k zastavení všech prací. Jako náhrada tramvají byl v prosinci 2014 schválen projekt BRT (Bus Rapid Transit) autobusových linek s tím, že se uvádělo, že vozidla by mohla využívat elektrický pohon. Nemělo se ale jednat o trolejbusy, ale elektrobusy.

Bokorys vozidla Irizar ie tram. (zdroj: Irizar)

Těch by mělo být nakonec 42 – všechny v kloubovém provedení. Jejich výrobu by měl zajistit španělský Irizar, který přitom svůj článkový model elektrobusu představil teprve nedávno, konkrétně na Busworldu v Belgii v druhé polovině října 2017. Irizar tento model nazval – s ohledem na designovou inspiraci – jako Irizar ie tram. Vozidla mají být vyráběna v závodě Irizaru ve španělské Aduně, který byl loni dokončen a má sloužit primárně pro zajištění výroby elektrobusů. Vozidla mají být řešena jako plně elektrická, přičemž jejich nabíjení má probíhat na každé z konečných autobusových linek, kde tak budou muset vzniknout nabíjecí stojany pro rychlé nabíjení. Elektrobusy mají být do provozu uvedeny v průběhu roku 2019.

Libor Hinčica

Podobné články