Menu

Konec poslední tramvajové tratě v St. Pölten

Přeprava ex-vídeńského vozu za pomocí elektrické lokomotivy ev. č. 2 dne 30. 11. 1974 do vozovny v St. Pöltenu. Zde bude tramvaj původního vídeňského čísla 404 z roku 1954 opravena a v září 1975 zařazena do provozu pod ev. č. 7. O pouhých pět měsíců později vyjedou tramvaje do ulic města naposledy. (foto: Harald Marincig)
Přeprava ex-vídeńského vozu za pomocí elektrické lokomotivy ev. č. 2 dne 30. 11. 1974 do vozovny v St. Pöltenu. Zde bude tramvaj původního vídeňského čísla 404 z roku 1954 opravena a v září 1975 zařazena do provozu pod ev. č. 7. O pouhých pět měsíců později vyjedou tramvaje do ulic města naposledy. (foto: Harald Marincig)
Stáhnout PDF
Nezařazené
23. 11. 2017 19:17
Redakce
1 minuta čtení

Rakouské město St. Pölten se momentálně zbavuje poslední tramvajové tratě ve svých ulicích. Tramvaje přitom ve městě přestaly jezdit už v roce 1976. Dlouhou dobu po jejich zrušení ale přežívaly ještě některé zbytky pro potřeby nákladní dopravy.

Přeprava ex-vídeńského vozu za pomocí elektrické lokomotivy ev. č. 2 dne 30. 11. 1974 do vozovny v St. Pöltenu. Zde bude tramvaj původního vídeňského čísla 404 z roku 1954 opravena a v září 1975 zařazena do provozu pod ev. č. 7. O pouhých pět měsíců později vyjedou tramvaje do ulic města naposledy. (foto: Harald Marincig)

Hlavní město Dolních Rakous usilovalo o vznik tramvajového provozu již od roku 1905. Stavba ale byla zahájena až o pět let později a do provozu byla normálněrozchodná dráha uvedena dne 18. 3. 1911. Ačkoli tramvaje pochopitelně sloužily pro potřeby cestujících, byla přeprava pasažérů pro podnik v prvních letech existence podružná a hlavní roli hrála přeprava nákladů k řadě průmyslových podniků. Od roku 1914 byl používán na trati také speciální motorový poštovní vůz (jediný svého druhu v Rakousku), avšak přeprava pošty probíhala jen do roku 1932. S prodloužením trati do středu města pak začala vzrůstat role osobní dopravy, která nabírala dále na významu s rozvojem automobilové dopravy a poklesem zájmu o přepravu zboží po železnici.

Jediný ryze poštovní motorový tramvajový vůz v Rakousku sloužil v St. Pöltenu. Později byl přestavěn na vlečný, nicméně dochoval se až do dnešních dnů a byl rekonstruován do stavu, v němž v minulosti v hlavní městě Dolních Rakous sloužil pro přepravu pošty. Dnes je k vidění ve sbírkách tramvajového muzea Museumstramway Mariazell–Erlaufsee. Tramvaj je dnes opět plně pojízdná. (zdroj: Wikipedia.org) 

Nicméně ve své zlaté éře měl tramvajový provoz v St. Pöltenu okolo 10 km tratí a zhruba 30 vlečných kolejí k průmyslovým podnikům. Nad tramvajemi se začalo smrákat již na počátku 50. let, kdy byla zrušena trať do centra města, což vedlo k výraznému poklesu počtu pasažérů, ale i k dalšímu propadu množství přepravovaného zboží. Problémy s financemi vedly k nákupu ojetých tramvají z Vídně (poslední vůz byl pořízen ještě v roce 1974). Ztráty z provozu se mezitím kupily a provozovatel přestal platit účty za elektřinu, byť dluh nebyl na počátku roku 1976 nijak vysoký. 

Úvodní fotografie tohoto článku byla pořízena na ulici Herzogenburgerstraße. Odtud pochází i tento snímek. Ten byl ale pořízen v říjnu 2008, krátce předtím, než došlo k zastavení provozu v továrně Glanzstoff Fabrik, a tím i k zastavení provozu na posledním pozůstatku tramvajové trati ve městě. (foto: Philipp Mackinger)

Dne 9. 2. 1976 došlo k přerušení dodávek elektřiny (kvůli zmíněnému dluhu ve výši necelých 90.000 Kč v dnešních cenách), a tím také k zastavení provozu. Zkrachovala jednání s rakouskými drahami ÖBB i vedením spolkové země Dolní Rakousy o možném převzetí provozu, a tak se tramvaje v ulicích města už neobjevily.  

Pohled na poslední pozůstatky tramvajové tratě v St. Pöltenu v listopadu 2017. Odbočná kolej směřující vpravo napojovala původně továrnu Glanzstoff Fabrik, trať vedoucí k fotografovi pokračovala za jeho zády do podniku Whitehead, kolej vedoucí doleva vedle k napojení na síť rakouských železnic ÖBB. (foto: Gunter Mackinger)

Přestože trolejové vedení bylo postupně sneseno, koleje na některých úsecích ještě zůstaly. Důvodem byla skutečnost, že bylo nutné napojit trojici průmyslových podniků, které dál využívaly přepravy pomocí železničních vozů. Jedním z nich byla poněkud paradoxně i společnost NEWAG, která kvůli nezaplacenému účtu za elektřinu tramvajový provoz fakticky zastavila.

V těchto místech se původně nacházela zastávka tramvaje Glanzstoff Fabrik. Koleje postupně z ulice mizí. (foto: Gunter Mackinger)

Později ve dvojici z těchto podniků přesedlali na automobily, jediná společnost Glanzstoff Fabrik zůstala nadále napojena cca 500 m dlouhou spojovací kolejí na síť rakouských železnic ÖBB, které od 22. 3. 1976 provoz na této vlečce, jež byla původně součásti tramvajového provozu, převzaly. S dieselovými lokomotivami zde jezdily až do konce roku 2008, kdy byl výrobní závod Glanzstoff Fabrik uzavřen. Od té doby byly koleje ve městě opuštěné. Na podzim 2017 začalo město s jejich likvidací v souvislosti s opravou silnice. Po 106 letech od zahájení provozu tramvají a po 41 letech od zastavení jejich provozu tak zmizí z ulic města poslední původní pozůstatek tramvajové trati.

Gunter Mackinger, Libor Hinčica

Podobné články