Menu

Místo tramvají metro. Taškent hodlá vybudovat nadzemní trasu metra

V podzemí slouží jednotky metra 81-71, které můžeme znát i z pražského metra. V tomto případě však poněkud s jiným designem. (zdroj: Wikipedia.org)
V podzemí slouží jednotky metra 81-71, které můžeme znát i z pražského metra. V tomto případě však poněkud s jiným designem. (zdroj: Wikipedia.org)
Stáhnout PDF
Nezařazené
06. 01. 2017 09:29
Redakce
1 minuta čtení

Uzbecké hlavní město Taškent zrušilo v loňském roce svůj tramvajový provoz (psali jsme například zde) a jedinou kolejovou městskou dopravou ve městě tak zůstaly jen tři trasy metra. Brzy by k nim měla přibýt nová čtvrtá linka, která však má být řešena jako nadzemní.

V podzemí slouží jednotky metra 81-71, které můžeme znát i z pražského metra. V tomto případě však poněkud s jiným designem. (zdroj: Wikipedia.org)

Projekt taškentského metra začal vznikat v roce 1968, samotné stavební práce pak byly zahájeny v roce 1972 a první cestující svezlo metro dne 6. 11. 1977. První úsek metra (dnešní červená linka) měl devět stanic, dnes bychom jich na lince dlouhé 15,5 km napočítali 12. Druhá trasa metra (modrá) byla otevřena v roce 1984 a po svém dokončení v roce 1991 má 14,3 km (a 11 stanic). Doposud poslední třetí linka metra (zelená) byla otevřena až 24. 10. 2001 (testovací jízdy ale probíhaly symbolicky již od 24. 8. 2001, tedy od data desátého výročí vyhlášení samostatnosti). Zelená trasa má prozatím 6 stanic a délku 6,4 km. Nadále však probíhají práce na prodloužení linky severním směrem o další tři stanice.

V souvislosti se zrušením tramvajového provozu paradoxně nedošlo k výraznému nárůstu počtu cestujících využívajících služeb metra. Důvodem je na místní poměry relativně vysoká cena jízdného, která je srovnatelná s použitím taxislužby. Především v časech mimo špičku je dosavadní systém metra poměrně nevyužívaný. Přesto se nadále plánuje jeho rozšiřování. Dosud poslední plán vlády počítá s tím, že vznikne čtvrtá trasa metra o délce 8 km, která ale nebude řešena jako podzemní, ale v celé své délce jako nadzemní (půjde tedy spíše o nadzemku než metro). O čtvrté lince se přitom v Taškentu hovoří dlouhodobě, původní plán na výstavbu (tehdy ještě podzemní linky) počítal se zahájením stavebních prací v roce 2010, ale s ohledem na nedostatek finančních prostředků se tehdy se stavbou nakonec vůbec nezačalo. Nově navržená nadzemní trasa by měla vést zhruba 6 m nad povrchem vozovky vybraných ulic a mělo by se na ní nacházet celkem šest stanic.

Náklady na stavbu, kterou by měla realizovat železniční společnost, byly vyčísleny na 170,1 mil. dolarů. Stavba by měla být podle optimistických prognóz ukončena již v roce 2020.

Podobné články