Menu

Starým Routemasterem se v Londýně svezete jen na lince 15H

Připomínku Routemasterů zahájíme tímto netradičním typem RMF společnosti Nothern General Transport Company. Jednalo se o prodlouženou verzi (9,12 m), která byla vyrobena jen v 51 exemplářích, a to s atypicky umístěnými dveřmi v přední části autobusu. (zdroj: Wikipedia.org)
Připomínku Routemasterů zahájíme tímto netradičním typem RMF společnosti Nothern General Transport Company. Jednalo se o prodlouženou verzi (9,12 m), která byla vyrobena jen v 51 exemplářích, a to s atypicky umístěnými dveřmi v přední části autobusu. (zdroj: Wikipedia.org)
Stáhnout PDF
Nezařazené
24. 06. 2016 07:50
Redakce
3 minuty čtení

Astronomické léto už zde máme a brzy začnou prázdniny pro desetitisíce školáků. Pokud plánujete v rámci svých výletů zavítat do Londýna, nesmíte si nechat ujít ani svezení legendárním Routemasterem. Jejich provoz byl sice zastaven již v roce 2005, stále je však udržována flotila deseti autobusů, které jsou nasazovány na linku 15H v centru Londýna, na níž se mohou cestující svézt se standardní jízdenkou TfL. 

Připomínku Routemasterů zahájíme tímto netradičním typem RMF společnosti Nothern General Transport Company. Jednalo se o prodlouženou verzi (9,12 m), která byla vyrobena jen v 51 exemplářích, a to s atypicky umístěnými dveřmi v přední části autobusu. (zdroj: Wikipedia.org)

Červená telefonní budka, Big Ben, London Eye, černý taxík, Westminsterský palác a samozřejmě… červený patrový autobus. Asi těžko byste při vyjmenovávání hlavních symbolů britské metropole zapomněli na tento dopravní prostředek. Z tisícovek autobusů, které se v ulicích města doposud vystřídaly, se zapsal nejvíce do paměti hlavně typ AEC Routemaster.

Jeho projekt vznikl v roce 1947, přičemž charakteristické křivky dal vozidlu Douglas Scott. Autobus měl oproti dříve vyráběným typům přinést úsporu paliva, měl disponovat jednoduchým ovládáním a snadnou údržbou. Oproti starším autobusům se podařilo docílit snížení hmotnosti (zejména díky užití nových výrobních postupů vyvinutých v průběhu druhé světové války při konstrukci letadel) a navýšení kapacity pro sedící pasažéry (na 64 míst oproti 54 u starších autobusů). Předpokládalo se přitom, že nové autobusy budou určeny nejen k náhradě starších autobusů, ale i k nahrazení trolejbusů, k čemuž skutečně došlo.  

Bezpochyby největším provozovatelm Routemasterů byl Londýn. Z téměř 2 900 autobusů jich provozoval 2 647. (zdroj: Wikipedia.org)

První prototyp opustil výrobu již v roce 1954, po něm však následovalo ještě několik dalších různě upravených vozidel. Výroba byla svěřena společnostem AEC (Associated Equipment Company) a Park Royal Vehicles (obě byly vlastněny stejným majitelem – firmou Associated Commercial Vehicles). První prototyp legendárního autobusu byl vyroben v roce 1954, poslední autobus pak opustil výrobní linku v roce 1968. Během této doby mělo být celkem vyhotoveno 2 876 vozů, z nichž by měla zhruba tisícovka doposud existovat díky nejrůznějším zájmovým i komerčním spolkům. V Londýně byl první Routemaster nasazen do provozu dne 8. 2. 1956 na linku číslo 2, přičemž většina zhotovených autobusů odpovídala v té době klasickému řešení s otevřenou zadní plošinou. Z výroby však sjížděly i vozy, které zadní plošinu měly uzavřenou dveřmi, nebo autobusy, které měly zhotovenou přední plošinu.

Typický londýnský autobus je sice červený, neznamená to ale, že by neexistovaly také další barevné varianty. Pro tzv. zelené příměstské linky bylo zhotoveno 100 zelených Routemasterů RML (o délce 9,12 m). (zdroj: Wikipedia.org)

Základní provedení Routemasteru (třída RM) měřila na délku 8,4 m. Těchto autobusů sjelo z výroby 2 123, přičemž všechny zamířily do Londýna. Ten odebral i 524 autobusů prodloužené verze RML o délce 9,12 m. Další provedení RMC (Coach), případně RCL (prodloužený coach) byly vyrobeny již v menších početních sériích v řádech desítek kusů pro jiné dopravce.  

Během provozu v Londýně byly na vozech prováděny pravidelné opravy. Díky obrovskému počtu nakoupených vozů se dařilo autobusy udržovat v provozu několik desítek let a staly se výrazným symbolem města. Na počátku nového tisíciletí se začalo přemýšlet o tom, zda by měla být flotila Routemasterů nahrazena novými vozy nebo by měla být dále udržována v provozu i za cenu rostoucích nákladů na údržbu (většina autobusů se stala v průběhu let fakticky novostavbami). Nakonec bylo rozhodnuto, že se staré autobusy z ulic města postupně odporoučí. Postupná náhrada starých autobusů za nové byla zahájena v průběhu roku 2003 a pokračovala až do 9. 12. 2005. Poslední pravidelné nasazení na linku (č. 159) se odehrálo dne 9. 12. 2005.

K Routemasterům patří také neodmyslitelně zadní nástup a naskakování a vyskakování na otevřenou zadní plošinu. Vůz RMC (o délce 8,6 m) v linkovém provedení však měl na zadní plošině dveře. (zdroj: Wikipedia.org)

Routemastery se ale z ulic Londýna úplně nevytratily. Nadále byly nasazovány na zvláštní linky 9H a 15H, které město přislíbilo zřídit. Obě trasy představovaly zkrácenou podobu běžných linek 9 a 15 a měly sloužit jako lákadlo pro turisty. Jejich provoz byl zahájen ještě předtím, než se město oficiálně rozloučilo s běžným vypravováním Routemasterů, konkrétně začaly obě linky sloužit od 14. 11. 2005. Autobusy určené pro provoz na obou retro linkách byly před uvedením do provozu opraveny a vybaveny novými (modernějšími) motory. 

Takto vypadal typický londýnský Routemaster - s otevřenou zadní plošinou. (zdroj: Wikipedia.org)

Linka 9H měla délku 4,8 km a její trasa vedla od Trafalgar Square přes Hyde Park Corner k Royal Albert Hall, později (od 13. 11. 2010) až na Kensington High Street. Dopravcem na lince byla společnost First Transit, od roku 2013 pak Tower Transit. Trasa linky 9H ovšem byla v průběhu let kritizována s tím, že se vyhýbá hlavním turistickým cílům. Dne 25. 7. 2014 poté byla linka 9H zrušena.

Nadále je tak možné svézt se starým Routemasterem jen na lince 15H, jež má rovněž délku 4,8 km a začíná na Trafalgar Square, pokračuje však přes Cannon Street na konečnou Tower Hill. Jejím provozovatelem je již od roku 2005 firma Stagecoach London. Interval na lince je denně 15 minut a jízdní doba linky činí 25 minut. Pro denní vypravenost postačuje 5 autobusů.

Přehlídka Routemasterů v části Acton v roce 2002. Poslední vyrobený vůz zde pózuje ve společnosti prototypů. (zdroj: Wikipedia.org)

Londýn je stále nejnavštěvovanějším městem na světě, v němž můžete prožít nezapomenutelné okamžiky. Díky široké nabídce spojení po silnicích i letecky je dnes město pro Čechy i Slováky lehce dostupné již za několik set korun. Návštěva Londýna rozhodně stojí za to a projížďku Routemasterem byste při ní rozhodně neměli vynechat.

Podobné články