Menu

Solaris otestuje trolejbus se spodním napájením

Tento snímek nám představuje elektrobus Solaris Urbino 12 electric. Podobně bude vypadat také upravené Trollino. Po klasických sběračích budete u vozidla pátrat marně. (foto: Solaris Bus & Coach)
Tento snímek nám představuje elektrobus Solaris Urbino 12 electric. Podobně bude vypadat také upravené Trollino. Po klasických sběračích budete u vozidla pátrat marně. (foto: Solaris Bus & Coach)
Stáhnout PDF
Nezařazené
26. 09. 2019 13:53
Redakce
1 minuta čtení

Netradiční řešení vozu Solaris Trollino zamíří do Švédska. Parciální trolejbus (vybavený bateriemi pro jízdu mimo trolejové vedení) nebude mít sběrače na střeše vozu, ale pod vozidlem. Vyroben by měl být jediný vůz, který bude testován ve městě Lund ve Švédsku v rámci projektu EVolution Road.

Tento snímek nám představuje elektrobus Solaris Urbino 12 electric. Podobně bude vypadat také upravené Trollino. Po klasických sběračích budete u vozidla pátrat marně. (foto: Solaris Bus & Coach)

Tento projekt počítá s tím, že bude přímo v silnici zabudován systém, který bude moci detekovat a nabíjet elektromobily. Cílem této iniciativy je otestovat nový způsob nabíjení v rámci snahy vyvinout dopravní systém bez fosilních paliv, nicméně s ohledem na známé zkušenosti s provozem vozidel se spodním přívodem proudu je otázkou, zda se už od počátku nejedná o slepou uličku, byť elektrobus se spodním napájením (tedy principiálně rovněž trolejbus) testuje například také Volvo (které ale od doby uveřejnění informace o zkouškách tohoto systému o případných výsledcích a pokračování projektu mlčí).

Iniciátorem vývoje v Lundu je švédská společnost Elonroad AB, která společně se strojní fakultou v Lundu připravila projekt, v němž má jako zkušební vozidlo posloužit upravený trolejbus Solaris Trollino. Zkušební úsek bude mít délku pouze jednoho kilometru. Silnice bude disponovat vodivými segmenty, které budou rozděleny na jednometrové úseky, které se budou postupně spínat a vypínat podle průjezdu vozidla, jež bude podvozku vybaveno speciálním sběračem, jehož vývoj společně s příslušným softwarem detekujícím vodicí kolejnici pod vozem má na starosti Solaris. Výstavba má být zahájena v prvním čtvrtletí roku 2020, celý projekt by měl trvat tři roky a spolknout „nepatrnou“ částku 9 mil. €, tedy zhruba 234 mil. Kč (což by postačovalo například na běžnou trolejbusovou síť o délce zhruba 10 km a k tomu 10 parciálních trolejbusů).

Zjednodušené schéma v polštině znázorňující spodní přívod proudu na trolejbusu Trollino. (zdroj: Solaris Bus & Coach)

Vozidlo při příjezdu k úseku s vodicí kolejnicí (rozdělenou na plusovou a minusovou část) bude komunikovat se silnicí pomocí bezdrátové technologie. Jakmile vůz detekuje, že je nad napájeným úsekem, budou aktivovány jednotlivé segmenty a spuštěn sběrač. Před a za vozidlem budou segmenty vždy vypnuty a spínat se budou až při najetí vozidla. Podle tiskové zprávy Solarisu je velkou výhodou tohoto řešení snížení hmotnosti baterií a nákladů na nákup elektrického vozidla. Současně dojde k výrazné časové úspoře s ohledem na to, že nebude zapotřebí zastavovat pro účely nabíjení u nabíjecích stojanů. Výrobce tedy na tomto projektu popsal známé výhodu parciálních trolejbusů oproti klasickým elektrobusům.  

Libor Hinčica

Podobné články