Crossway číslo 40.000

 Iveco Bus se pochlubilo dodávkou svého jubilejního autobusu Crossway. Od zahájení výroby tohoto modelu uplynulo letos 13 let a z výrobní linky od té doby sjelo již 40.000 vozů, které se ve velkém uplatnily především na trzích západní Evropy. Ani u nás ale není stopa Crosswaye rozhodně zanedbatelná.

Samotné Iveco sice ve své tiskové zprávě uvádí, že produktová řady byla na trh uvedena před desetiletím, přesnější je ale zmíněný údaj 13 let. Na veletrhu Autotec v Brně v roce 2006 byl Crossway poprvé představen coby nástupce řady Karosa 900 pro linkovou a meziměstskou dopravu. Kromě Crosswaye sjížděl z výrobní linky i příbuzný model Arway, který byl představen již o rok dříve v italském Turíně a jehož výroba běžela do roku 2014. Autobusy Crossway a Arway se vzájemně odlišovaly především vnitřní výbavou, kdy Arway byl v hierarchii postaven výše s provozním určením pro turistickou dopravu. Není přitom zřejmé, zda ve výčtu 40.000 vyrobených vozů Crossway jsou započítány i autobusy Arway, případně nový Evadys, jenž je se současnou generací Crosswaye příbuzný. Záměrně hovoříme o současné generaci, protože modelová řada Crossway prošla v průběhu let několika inovacemi, z nichž ta nejvýznamnější přišla v roce 2014, kdy byla představena nová generace odlišující se i vnějším designem.

Dnes Iveco Bus nabízí několik verzí Crosswaye, konkrétně jde o modely Crossway POP, LINE a PRO lišící se vnitřní výbavou, přičemž verze POP je určená především pro západní Evropu, kde nachází uplatnění coby školní autobus, verze LINE je linková modifikace a verze PRO je určená pro turistickou dopravu a kratší zájezdy (fakticky jde o náhradu původního Arwaye). Mimo to jsou k dispozici také částečně nízkopodlažní varianty s přídomkem LE (CITY a LINE pro městskou a linkovou dopravu), přičemž tyto verze si lze zakoupit i v provedení na CNG (s obchodním jménem Crossway LE Natural Power). K dispozici je několik délkových variant – 10,8 m, 12 m, 13 m a u provedení LE i 14,5 m. Vozidla se všechna vyrábějí ve Vysokém Mýtě v původním závodě Karosy.

Jubilejní vůz odpovídá 14,5m variantě s dieselovým pohonem s motorem Cursor 9. Jeho zákazníkem je skupina Arriva, která si pro linky Pražské integrované dopravy objednala celkem 16 těchto vozů. „Jsem hrdý na to, že Crossway s pořadovým číslem 40 000, bude vlastnit Arriva. Dlouhodobě podporujeme domácí výrobu moderních a kvalitních autobusů. To ocení naši cestující, kteří si mohou užívat vyššího komfortu při cestování. Všechny nové autobusy mají klimatizaci, pohodlné sedačky s vysokými opěradly, LCD obrazovky s informacemi o zastávkách, ale také Wi-Fi síť nebo USB nabíječky pro dobití mobilních telefonů,“ zmiňuje Daniel Adamka, generální ředitel Arriva Transport Česká republika. Zmínka o domácí výrobě obecně je přitom důležitá, protože Arriva je především klíčovým zákazníkem konkurenčního SORu.      

Autobus cestující na linkách PID poznají podle čísla 40.000 na jeho bočnici.

 Libor Hinčica