Trolejbusy v Rize v ohrožení

Dne 19. srpna 2019 představitelka Rīgas satiksme Bajba Bartaševiča řekla do médií, že se dále nepočítá s trolejbusovou dopravou v hlavním městě Lotyšska. Podle jejích slov jsou trolejbusy sice přívětivým druhem dopravy, nicméně infrastruktura již vypovídá službu. Z toho důvodu se město vydá cestou pořízením autobusů, které mají údajně nulové náklady. Jinými slovy by mělo dojít k dožití systému a jeho postupnému omezování.

Ve městě stále dominují trolejbusy vyrobené v České republice. Nejvíce je zastoupen typ 24 Tr. (foto: Petr Bystroň)

Ještě v roce 2012 ve městě sloužilo 300 trolejbusů, k dnešnímu dni je to cca 260 vozů. V březnu 2018 byly zrušeny doplňkové linky 24 a 20, která byla nahrazena novou autobusovou linkou 59. Zrušením linky 20 byla ukončena pravidelná trolejbusová doprava na krátkém úseku k televizní stanici.

Trolejbusy v Rize jezdí již od roku 1947, v současnosti je v provozu cca 260 trolejbusů na 17 linkách, které vyjíždí ze dvou trolejbusových vozoven. Dlouhá léta byla lotyšská Riga doslova baštou trolejbusů Škoda 14 Tr a 15 Tr, nicméně vozový park je od 1. července 2016 zcela nízkopodlažní a jeho obměna probíhala v několika vlnách. Mezi léty 2004–2005 byla zakoupeno takřka 5 desítek kloubových trolejbusů Solaris Trollino s výzbrojí Ganz. Největší obměna nastala v letech 2007–2009, kdy byla zařazeno celkem 150 vozů Škoda 24 Tr, jež v provozu nahradily drtivou většinu vozů 14 Tr.

V roce 2013 byl podepsán další kontrakt na dodávku nových vozů. V rámci tohoto kontraktu mohlo být odebráno až 125 trolejbusů Škoda 27 Tr s klimatizací salónu cestujících a dieselagregátem. Dosud jich bylo odebráno pouze 53. V prvních letech po podpisu smlouvy, tedy 2014 a 2015, město odebralo celkem 50 vozů. Další vozy měly být dodávány od roku 2017. V důsledku právních sporů a následné korupční kauzy do města proniklo jen 5 vozů, z nichž 3 navíc nesmí do provozu vyjet právě kvůli probíhajícímu vyšetřování. Desítky vozů z tohoto kontraktu nadále vyčkávají v Plzni. Odděleně Rīgas satiksme pořídil v roce 2017 deset  trolejbusů od Solarisu s výzbrojí Medcom, jež jsou vybaveny tzv. vodíkovým prodlužovačem dojezdu.

Drtivá většina infrastruktury pamatuje ještě sovětské časy, která díky svému kvalitnímu provedení slouží až do dnešních dnů. Na rozdíl od vozového parku byly investice do infrastruktury velmi opomíjeny. S přihlédnutím k rozsáhlosti rižského systému a roky zanedbávané údržbě budou náklady na obnovu infrastruktury vysoké a tyto investice začínají být pomalu neodkladné.

Rīgas satiksme pravidelně zveřejňuje statistiky ohledně množství přepravených cestujících. Poslední statistika pochází z května tohoto roku, kdy bylo přepraveno cca 12 984 275 pasažérů. Paradoxně trolejbusy obsadily hned druhou příčku za autobusy. S číslem 3 472 252 osob předčily tramvaje o víc než půl milionů cestujících.

Trolejbusy by měly být podle představ města nahrazeny jinými ekologickými dopravními prostředky, především elektrobusy a vodíkovými autobusy. U nich však zřejmě někdo v Rize zapomněl spočítat nejen pořizovací, ale také provozní náklady. Především vodík je ve vztahu k Rize hodně skloňován. Dosavadní vystoupení vodíkové technologie v Rize je přitom obrovským fiaskem. Deset trolejbusů s vodíkovým prodlužovačem dojezdu dosud vůbec nevyrazilo do provozu, protože chybí plnicí stanice na vodík. Ten se navíc má vyrábět ze zemního plynu, takže přínos pro životní prostředí v celkové energetické bilanci bude záporný.

Petr Bystroň