Obrovský úspěch Solarisu. Do Milána může dodat až 250 elektrobusů

Milánský dopravní podnik ATM se chce do roku 2030 vzdát zcela dieselových autobusů. Náhradou za ně se mají stát mj. také elektrobusy. Vítězem obřího tendru na dodání až 250 elektrobusů se stal polský Solaris Bus & Coach vlastněný španělskou společností CAF.

Autobus Solaris Urbino 12 electric v Miláně. (foto: Solaris Bus & Coach)

Kontrakt je pojat jako rámcový, tzn., že Milán nemusí odebrat všech 250 elektrobusů, jejichž celková cena by měla být více než 192 mil. € (tedy více než 4,9 mld. Kč; 19,6 mil. Kč na vůz). První potvrzená dodávka by měla čítat prozatím „jen“ 40 vozů, k jejichž dodání by mělo dojít do června 2020.

Všech 250 vozů by mělo být vyhotoveno ve 12m provedení, přičemž vozidla budou vybavena bateriemi o kapacitě elektrické energie pouhých 240 kWh, což v žádném případě nebude dostatečné pro absolvování celodenní směny bez nabití během dne, takže elektrobusy by měly připojovány k nabíječkám. Lze očekávat, že jednorázový dojezd se bude pohybovat okolo 125–150 km. Motory budou použity v nábojích kol zadní nápravy a budou mít výkon 110 kW.

Každý z elektrobusů pojme max. pouze 82 osob, z toho 26 k sezení. Pasažéři budou mít k dispozici mj. USB nabíjecí porty, klimatizaci, moderní informační systém atp. V Miláně v současné době již elektrobusy od Solarisu jezdí, a to v celkovém počtu 25 ks. Firma zde také uspěla v tendru na dodávku článkových trolejbusů. Celkově lze v ulicích Milána napočítat okolo 150 autobusů polského výrobce. 

Libor Hinčica