Oddělené sítě tramvají v Barceloně budou minulostí

Ve španělské Barceloně oznámili záměr na propojení dvojice existujících tramvajových systémů, které jsou doposud provozovány separátně ve vzdálenosti cca 4 km. Projekt byl ze strany města schválen dne 23. 7. 2019 a počítá s vytvořením nové trasy podél ulice Avinguda Diagonal.

Tramvaj Alstom Citadis v ulicích Barcelony. (foto: Tony Hisgett; zdroj: Wikipedia.org)

Tramvaje v Barceloně začaly sloužit veřejnosti již v roce 1872 a jejich síť se postupně v režii různých společností rozrůstala. V roce 1925 pak došlo ke spojení dvou nejvýznamnějších subjektů v jeden tramvajový podnik. Ještě v 60. letech 20. století prošel provoz modernizací díky nákupu ojetých tramvají koncepce PCC z Washingtonu, ani to však tramvaje nezachránilo a v roce 1971 byl uzavřen provoz na posledních trasách. Nadále zůstala zachovaná jen jediná linka s názvem Tramvia Blau o délce 1,276 km, která byla provozována jinou společností a která plnila (a dodnes plní) především úlohu turistického lákadla.

Dopravní problémy města však vedly k rozhodnutí, že by se město mělo k tramvajím zase vrátit. Navrženy byly dva na sobě nezávislé systémy. Jeden získal název Trambaix, druhý Trambesòs. Provoz obou byl zahájen na jaře 2004, nejprve na první etapě systému Trambaix (5. 4. 2004), o měsíc později (8. 5. 2004) i na první části systému Trambesòs. Na obou jsou dnes provozovány tři tramvajové linky (T1 až T3 a T4 až T6). Vozidla dodal do Barcelony francouzský Alstom (model Citadis).

Plány na propojení obou systémů nejsou žádnou novinkou a řešily se v podstatě od samotného počátku. V roce 2010 však veřejnost propojení obou systémů zamítla v referendu. Nový starosta města ale nedávno myšlenku zase oživil a projekt byl již schválen s tím, že vznikne 4,3 km dlouhá tramvajová trať vedená podél ulice Avinguda Diagonal, na níž by současně mělo dojít k omezení provozu automobilů. Není přitom bez zajímavosti, že na Avinguda Diagonal jezdily moderní tramvaje již v roce 1997, kdy zde vznikla jen krátká testovací trať se dvěma zastávkami, na níž se objevila jedna z tramvají pro Grenoble typu Alsthom TFS a později jeden vůz Siemens Combino. Po prezentačních jízdách, jež posloužily k podpoře myšlenky nasazení moderních tramvají do ulic města, byla trať zrušena.

Libor Hinčica