Trolejbus Škoda 35 Tr na zkouškách v Nancy

Francouzské město Nancy testuje prototypový trolejbus Škoda 35 Tr vyrobený v kooperaci se společností Iveco Bus. Prototyp byl původně vyhotoven jako vůz s designem Urbanwaye a testováním prošel mj. v italském Miláně. Později se dočkal úpravy na model Crealis, což znamenalo především instalaci nových čel. Vůz poté Iveco prezentovalo na veletrhu IAA v Hannoveru a podařilo se jej prodat do francouzského města Limoges.

Trolejbus Škoda 35 Tr/Iveco Crealis během zkoušek v Nancy. (foto: Iveco Bus)

Nancy je z pohledu trolejbusové dopravy velice zajímavé. Trolejbusy zde začaly jezdit v roce 1982 a uvádí se, že k zastavení jejich provozu došlo v roce 1998 v souvislosti s přípravou stavby tzv. tramvaje na pneumatikách. Tramvaj na pneumatikách v Nancy je ale ve skutečnosti nadále trolejbusem, a to i z pohledu francouzské legislativy. Na části trasy využívá vodicí kolejnici, koncové úseky ale zvládá projíždět bez ní v módu klasického (tříčlánkového) trolejbusu. Provoz tzv. tramvají na pneumatikách v Nancy se ale blíží svému konci. Systém má nahradit klasická tramvaj. Stále se ale spekuluje o tom, zda části infrastruktury nevyužít pro (konvenční) trolejbusy.

Ty přitom podle původních plánů neměly z ulic města úplně zmizet, resp. mít jen podobu oné „tramvaje na pneumatikách“. Objednány byly v roce 1998 i sólo trolejbusy u italského výrobce AnsaldoBreda, které měly sloužit na bývalé trolejbusové lince č. 4. Výrobce měl dodat celkem sedm vozů typu F22. První vůz byl dodán v roce 2002, avšak ukázalo se, že jej není možné v síti v Nancy provozovat, resp. že trolejbusy neplní předepsané specifikace. Ačkoli bylo dodáno dalších 5 vozů, odstoupilo město v roce 2004 od smlouvy a začalo se s výrobcem trolejbusů soudit. Soud se táhl až do roku 2010, přičemž před ohlášením výsledku obě strany oznámily, že dosáhly vzájemné dohody. Nancy zaplatilo 1,8 mil. € a AnsaldoBreda získal zpět všech šest trolejbusů, které se vrátily do Itálie v roce 2011. Vozidla poté odkoupila a v roce 2014 do provozu zařadila Ancona. Nancy přesto dále usilovalo o zavedení provozu trolejbusů (z linky 4 se jen přeorientovalo na linku číslo 2), plány ale nedotáhlo do konce.

Nyní se nabízí, s ohledem na existující infrastrukturu, že by bylo možné kombinovat síť tramvají (těch skutečných) s klasickými trolejbusy. Výrobce Iveco Bus proto sám inicioval zkoušky prototypového trolejbusu Iveco Crealis/Škoda 35 Tr, který ovšem nazývá jako elektrobus-IMC (In-Motion-Charging). Trolejbus v rámci zkoušek v Nancy využívá infrastrukturu „tramvají na pneumatikách“, některé zdroje ale uvádějí, že mělo dojít také k částečnému reaktivování starších úseků, výhybek a napájecí infrastruktury, aby mohl parciální trolejbus zajíždět i do jiných částí města.

 Libor Hinčica