Menu

Lucern plánuje přechod celé MHD na elektrická vozidla

Tříčlánkové trolejbusy jsou v Lucernu v provozu od roku 2014. Dopravce je především využívá na metrobusových linkách. (foto: Verkehrsbetriebe Luzern AG)
Tříčlánkové trolejbusy jsou v Lucernu v provozu od roku 2014. Dopravce je především využívá na metrobusových linkách. (foto: Verkehrsbetriebe Luzern AG)
Stáhnout PDF
Nezařazené
12. 04. 2019 12:22
Redakce
1 minuta čtení

Verkehrsverbund Luzern, organizace zajišťující dopravu ve švýcarském kantonu Lucern (německy Luzern), jehož hlavním městem je Lucern, momentálně vypracovává strategii budoucího rozvoje MHD. Ačkoli detaily této strategie budou zveřejněny až za několik měsíců, tj. teprve poté, co bude strategie úředně projednána, již nyní prosákly na veřejnost některé klíčové informace. Dle nich se do roku 2040 předpokládá plný přechod tamní dopravy, obsluhující momentálně cca 330 tisíc obyvatel, na elektrický pohon. Tím by do uvedeného data měly zmizet všechny autobusy na naftu.

Tříčlánkové trolejbusy jsou v Lucernu v provozu od roku 2014. Dopravce je především využívá na metrobusových linkách. (foto: Verkehrsbetriebe Luzern AG)

Z městské rady Lucernu dle místních zdrojů zaznělo, že je trolejbus sice omezen trolejovým vedením, ale při posuzování životního cyklu vychází lépe než čistě bateriový elektrobus, neboť výroba baterií silně zatěžuje životní prostředí. Trolejbus je dle rady “nejúčinnějším druhem elektrobusu”, a to i v parciálním módu. Jelikož ale informace uváděné v místních médiích nebyly úplné či odkazovaly na nedostupné studie, rozhodli jsme se oslovit přímo VVL. Tam nám ochotně odpověděli následujícími slovy: “Elektrobusová strategie Verkehrsverbundu Luzern předpokládá, že dlouhodobě (cca do roku 2040) budou všechny autobusové linky v Kantonu Lucern provozovány s obnovitelnými energiemi, například pomocí elektrobusů,” a dodali: “Pro trolejbusy je přitom zajímavou technologickou možností tzv. IMC technologie (in-motion charging). Díky ní mohou trolejbusy během jízdy nabíjet své baterie pod trakčním vedením a pak s bateriemi pojíždět určité úseky bez trolejí. Takto je také možné svázání dnešních autobusových linek s trolejbusovými linkami (např. ze dvou radiálních linek, které končí v určitém bodě, učinit jednu průjezdnou linku). Nasazení technologie IMC však bude smysluplné pravděpodobně pouze tam, kde již trolejové vedení existuje a kde je dodatečné trolejové vedení nutné pouze v malém rozsahu. Konkrétně se předpokládá, že dnešní trolejbusové tratě jako takové zůstanou nebo budou prodlouženy částečně bez trolejí.” Momentálně se plánuje, že by ve dvou případech mohly parciální trolejbusy po dojetí na konečnou pokračovat dále v trase návazných autobusových linek, jež by tímto byly zrušeny, neboli by se trolejbusové linky natáhly o trasy rušených linek autobusových.

Loni v březnu do města zavítal z Curychu na návštěvu parciální kloubový trolejbus SwissTrolley plus ev. č. 183 (viz zde), který je na baterie schopen ujet zhruba 20 km. Po ukončení zkoušek se vrátil do své domoviny.

Text: Vít Hinčica

Poděkování: VVL

Podobné články