Konec trolejbusových "hrbáčů"

Z ulic českých měst zmizely poměrně nenápadně dva unikátní trolejbusy. Vozidla typové řady SOR TN byly prvními trolejbusy, které nechal výrobce SOR Libchavy zkompletovat. Na prvním prototypu spolupracoval s ostrovskou firmou Czetro, na druhém se společností Cegelec. Následně ale SOR oba tyto partnery opustil a trolejbusový trh v bývalém Československu začal zásobovat především vozidly s výzbrojí od Škody Electric.

Trolejbus SOR TN 12C ev. č. 3911 ostravského DP na smyčce Hlavní nádraží. (foto: Libor Hinčica)

SOR se pustil do výroby trolejbusů v souvislosti s ambicemi na dodávky nových vozů do balkánských zemí. První karoserie byla vyrobena již v roce 2006 a měla po dokompletování sloužit v moldavském hlavním městě Kišiněvu. Z toho ale sešlo. Později se hovořilo o snaze prosadit se s trolejbusy v Bulharsku. Ani tyto plány ale nevyšly.

Trolejbus s automatickou převodovkou Praga. Prototyp SOR TN 12A ev. č. SOR1 ve službách ostravského DP během zkoušek dne 15. 8. 2009. (zdroj: Wikipedia.org, foto: Petr Dadák)

První prototyp unikátní svou automatickou převodovkou v pohonu nesl označení SOR TN 12A. Představen byl (ještě nezkompletovaný) v roce 2008 na veletrhu Autotec v Brně, jeho montáž dokončil následně ostravský DP. Od srpna 2008 absolvoval vůz zkušební jízdy, s cestujícími vyjel poprvé v březnu 2009. Po dokončení zkoušek (v prosinci 2009) byl vůz navrácen výrobci. Plánovalo se ještě zahájení zkoušek v Pardubicích (trolejbus zde byl i fyzicky převezen), nakonec ale došlo k dohodě s provozovatelem trolejbusové dopravy v Teplicích a vůz byl pronajat na sever Čech. Zde byl do provozu zařazen 14. 2. 2011 a sloužil zde pod ev. č. 100 až do loňského roku. K 1. 6. 2018 by trolejbus na přání majitele vozidla odstaven a v současné době čeká v Teplicích na svůj další osud (plánován je převoz k majiteli, tedy výrobci SOR Libchavy).

Pohled do interiéru prototypu SOR TN 12A na veletrhu Autotec v červnu 2008. Tehdy ještě trolejbus nebyl pojízdný. (zdroj: Wikipedia.org)

Druhý prototyp s typovým označením SOR TN 12C byl dodán ke kompletaci sice později (až v září 2008), nicméně montáž výzbroje postupovala poměrně rychle a jednodušší byl také zkušební provoz, který se podařilo dokončit již 3. 6. 2009 (s cestujícími byl vůz provozován od posledního dubna 2009). Trolejbus byl dodán v laku ostravského DP. Montáž vozidla proběhla jako investice vlastní výroby ostravského DP, schválení nákupu vozidla přitom následovalo až poté, co byl vůz již prakticky dokončen a připraven do zkušebního provozu (dozorčí rada schválila jeho nákup až v prosinci 2008). Po dokončení zkoušek byl trolejbus zařazen do majetku ostravského DP s uvedenou hodnotou 7.810.472,06 Kč (bez DPH). Trolejbus nesl v Ostravě ev. č. 3911, čímž nepřímo navazoval na číselnou řadu trolejbusů typu Škoda 17 Tr (ev. č. 3901–3903).

Trolejbus SOR TN 12C ev. č. 3911 ve společnosti historického vozu Tatra 400 na Prokešově náměstí v Ostravě při akci Ostrava dokořán. (zdroj: Wikipedia.org, foto: Petr Dadák)

Trolejbus SOR TN 12C nikdy nebyl u provozního personálu v Ostravě příliš oblíbený, zásadnější technické závady se ale trolejbusu dlouhou dobu vyhýbaly. V závěru roku 2017 však byla u trolejbusu zjištěna závada v elektrické části způsobena pravděpodobně špatnou montáží. Řešením situace mělo být natažení nové kabeláže (vysokonapěťového i nízkonapěťového okruhu), což bylo vyhodnoceno jako neekonomické. V provozu s cestujícími se měl vůz objevit naposledy už dne 6. 12. 2017 na lince číslo 106 (ranní část směny). Poté měl vůz vyrazit ještě na dvě zkušební jízdy – 8. 12. 2017 a později 29. 5. 2018. Na konci roku 2018 bylo rozhodnuto o vyřazení vozidla z provozu a v současné době je trolejbus již rozebírán v areálu ostravské trolejbusové vozovny. Odtud by měl v nejbližší době zamířit zbytek skříně směrem do kovošrotu.

Oba trolejbusy SOR řady TN 12 se tak v ulicích měst, v nichž působily, objevily takřka současně na konci května 2018.

Libor Hinčica