Do Polska zamíří trolejbus Škoda 14 TrM

Netradiční historické vozidlo se objeví v polském městě Tychy. Místní DP podal nabídku na koupi trolejbusu Škoda 14 TrM ev. č. 78 od Městského dopravního podniku Opava, který mu vozidlo dne 5. 4. 2019 za částku 110.000 Kč (včetně DPH) prodal.

Vzácná fotografie trolejbusu Škoda 14 TrM v Tychách. Zájemcům o trolejbusovou dopravu v Polsku ji věnoval jeden z českých fanoušků, nicméně polští kolegové na něj ztratili kontakt. Pokud tedy někdo (patrně svou vlastní) fotografii pozná, ať se neváhá ozvat, ať již nám, nebo kolegům z města Tychy. (zdroj: Facebook TLT)

Škodovka v minulosti do Polska dodávala trolejbusy v rámci specializace výroby pro země východního bloku. První vozy typu Škoda 7 Tr zamířily do Varšavy už v polovině 50. let (5 ks). Po nich se rozproudily dodávky vozů 8 Tr a 9 Tr. Celkem zamířilo do Polska okolo 330 škodováckých trolejbusů a místní trh byl považován z hlediska exportu pro Škodovku za jeden z nejdůležitějších. Útlum trolejbusové dopravy v Polsku v období 60. a 70. let a snahy o likvidaci výroby trolejbusů v Československu ale vedly k tomu, že se dodávky trolejbusů s okřídleným šípem ve znaku do Polska zastavily. Země se přeorientovala na sovětské trolejbusy ZiU-9 a vozidla vlastní produkce. Poslední trolejbus Škoda tak byl do Polska dodán v roce 1970, pomineme-li tedy produkci trolejbusů Solaris Trollino 12 pro Lublin v letech 2011–12, kdy zajišťovala montáž elektrické výzbroje Škoda Electric do celkem 30 vozů. Tento kontrakt ale spadal přímo pod Solaris, takže výsledný model nebyl označen jako Škoda 26 Tr, ale jako Solaris Trollino 12S (byť jeden trolejbus Škoda 26 Tr – shodou okolností opavský vůz ev. č. 305 – se objevil v Lublinu na zkouškách).

Škodovka sice o polský trh ještě za éry existence železné opony přišla, po změně politických režimů se ale pokoušela na své někdejší působiště vrátit. To se mimo jiné projevilo v roce 1998 zapůjčením jednoho z trolejbusů Škoda 14 TrM do města Tychy, které uvažovalo o obnově vozového parku novými vozidly. Trolejbus v červeno-krémovém provedení obdržel ev. č. 024 a předpokládalo se, že by měl v Tychách již zůstat. Vůz ovšem nebyl pro provoz v Polsku schválen a náklady na jeho schválení by patrně nesl sám dopravce, což bylo mimo jeho možnosti. Zároveň nebylo jasné, zda trolejbusy v Tychách bouřlivé období 90. let přežijí.  Po zhruba půlročních testovacích jízdách byl ale trolejbus na podzim 1998 opět vrácen výrobci a k pořízení „čtrnáctek“ nedošlo. Svou pouť pak vůz zakončil v Rize.

Trolejbus Škoda 14 TrM ev. č. 78 v září 2018 v Opavě. (foto: Libor Hinčica)

Právě s ohledem na zkoušky trolejbusu Škoda 14 TrM před 21 lety se ale dopravce rozhodl, že by mohl pořídit jeden ze starších trolejbusů tohoto typu z České republiky, čímž by mohl získat netradiční vozidlo, jež by se jistě stalo lákadlem pro fanoušky veřejné dopravy. Zájem byl s ohledem na dobré vztahy s některými pracovníky opavského DP projeven o jeden z místních vozů, který dojezdil v lednu 2019, konkrétně o vůz ev. č. 78 z roku 1996.

Shodou okolností nepůjde o první opavský trolejbus v historických sbírkách v Polsku. Původem opavský vůz Škoda 9 Tr ev. č. 36 z roku 1975 koupil po vyřazení soukromý majitel z Ostravy (jenž tak vůz zachránil před likvidací). Ten pak trolejbus prodal do polského Lublinu, kde byla snaha uchovat jej jako historické vozidlo, nicméně tato aktivita ztroskotala a vůz zamířil nakonec do Gdyně. Zde nese po opravě ev. č. 359 a reprezentuje trolejbusy téhož typu dodávané kdysi do Gdyně z Československa.

Připomeňme, že samotná Opava má prozatím jediný historický trolejbus, a sice vůz typu Škoda 14 Tr ev. č. 58. Toto vozidlo bylo poněkud překvapivě nabídnuto nedávno k prodeji, nakonec však naštěstí bylo rozhodnuto o tom, že si dopravce trolejbus ponechá. Současně je zachován také vůz 14 TrM ev. č. 82, který má sloužit jako technologické vozidlo, momentálně ale plní rovněž funkci historického. 

Libor Hinčica