Návrat trolejbusů do Indie?

Vláda Západního Bengálska, jednoho ze států Indie, podepsala skrze svou průmyslovou rozvojovou společnost smlouvu s německou rozvojovou agenturou GIZ (Deutsche Gesellschaft für Internationale Zusammenarbeit; Německá společnost pro mezinárodní spolupráci) zabývající se přípravami na zavedení trolejbusů do ulic Kalkaty.

Trolejbusy Škoda 9 Tr pro Bombaj. (zdroj: archiv Škoda)

V Kalkatě dnes žije okolo 5 mil. obyvatel a jedná se o jediné město v Indii, kde je dnes provozována tramvajová doprava (a to již od roku 1873, elektrická tramvaj pak od roku 1902). Trolejbusy bychom zde ale v minulosti hledali marně. V celé Indii byly provozovány jen ve dvou městech, a sice v Dillí v letech 1935–62 a v Bombaji v letech 1962–71, přičemž zajímavostí je, že trolejbusy do Bombaje dodalo Československo (šlo o jediné vyrobené levostranné trolejbusy typu Škoda 9 Tr, které zde zamířily v počtu 12 ks).

Trolejbusy Škoda 9 Tr pro Bombaj. (zdroj: archiv Škoda)

Teď sní o trolejbusech Kalkata, která podepsala smlouvu s německým partnerem na Globálním obchodním summitu v Bengálsku dne 8. 2. 2019. Dohoda předpokládá, že by mohla být pro trolejbusy využita část stávající infrastruktury tramvají, což si lze ale s ohledem na žalostný stav místní infrastruktury představit jen obtížně.

Neznamená to ale, že by trolejbusy měly tramvaje nahradit. Trolejbusová síť by se měla stát doplňkem tramvají a nahradit autobusy. Studie proveditelnosti trolejbusové dopravy v Kalkatě již byla ze strany německé agentury GIZ vyhotovena a představena. V současné době by měl probíhat výběr tras, na nichž by se mohly trolejbusy objevit. Základním úkolem trolejbusů by měla být zřejmě funkce napáječe ke stanicím metra (nově plánovaným), anebo obsluha vybraných obchodních částí města (zejména New Town a Salt Lake).

Libor Hinčica