V Ciudad de México vysoutěžili nové trolejbusy

Hlavní město Spojených států mexických, Ciudad de México, se po 20 letech rozhodlo nakoupit nové trolejbusy. Jak jsme informovali na tomto webu už několikrát, nové vedení radnice vzešlé z loňských podzimních voleb slíbilo dát trolejbusům nový impuls a kromě oprav odstavených vozů slíbilo nakoupit až 100 trolejbusů. Výběrové řízení na první třicítku vyhlášené v únoru 2019 kulminovalo v pondělí 1. dubna 2019, kdy byly otevírány obálky celkem pěti zájemců.

Dva trolejbusy v Ciudad de México. (foto: STE/TyT)

Očekávalo se, že si zakázku odnese domácí podnik DINA, který už v minulosti spolupracoval s českou Škodou Electric, ostatně rozsáhlá zadávací dokumentace připravená ve spolupráci s jedním z orgánů OSN za účelem zajištění transparentnosti jako by z nemalé části kopírovala popis trolejbusu mexického producenta.

Samotný mexický výrobce v rozhovoru z března 2019 tohoto roku uvedl následující: “V zemi jsme lídři v produkci vozů provozovaných na plyn a pracujeme na elektrickém trolejbuse, který odpoví potřebám městských zón se zvýšenými indexy znečištění, nebo v místech, ve kterých se již přijímají předběžná opatření za účelem jeho zabránění.” Mnohým se tedy zdálo, že řízení bude jen pro formu, ačkoli se radnice hlavního města Mexika chlubila tím, že o tendr se zajímalo celkem šest společností. Nicméně řízení nakonec opravdu umožnilo účast i dalších subjektů.

Už na samotného apríla, kdy docházelo na půdě městského provozovatele trolejbusů, Servicio de Transportes Eléctricos, k otevírání obálek s nabídkami, měl dle několika na sobě nezávislých zdrojů zvítězit čínský Yutong s nabídkou 6 milionů 244 tisíc peso za vozidlo (cca 7,5 milionů Kč). Podle dubnového vydání mexických novin El Universal se mělo do řízení přihlásit celkem 6 firem, přičemž DINA měla být diskvalifikována. Naše redakce se snažila získat výsledky opakovaně přímo od dopravce STE, aby bylo možné neověřené zprávy potvrdit, ale ten nereagoval, a oslovené osoby, které o vítězství Yutongu reportovaly, pro změnu nedodaly žádné důkazy, načež nezbývalo nic jiného, než si počkat na konec května tohoto roku, kdy se výsledkem pochlubilo samotné vedení města.

30 nebo 40?

Dne 28. května 2019 hlavní město pořádalo tiskovou konferenci, kde se trolejbusům věnovalo a na které bylo také uvedeno, že zakázku vyhrál skutečně Yutong, který porazil další čtyři společnosti. Jaké, uvedeno nebylo. Při té příležitosti se hovořilo i o elektrobusech, jejichž pořízení město nevylučuje, nebere je ale jako nosný dopravní prostředek. Primátorka města Claudia Sheinbaum doslova prohlásila mj. toto: “Elektrobus je zatím velmi drahý… má problémy s náklady na údržbu, které jsou velmi značné kvůli bateriím, ačkoli by byly i další technologie s rychlejším nabíjením… Trolejbusy jsou prověřená technologie. Každý trolejbus [primátorka přemýšlela; pozn. autora], nyní byly okolo 7 milionů peso za trolejbus. Mají životnost 50 let. Ne jako elektrobus. … Takže máme v plánu, že velká část elektrifikace dopravy ve městě México bude prostřednictvím trolejbusů. … Pořízení trolejbusů má tu velkou výhodu, že vydrží mnoho let a náklady na údržbu jsou mnohem menší. Proto sázíme na trolejbusy a na lehké metro.”

Starší snímek trolejbusu. (foto: Luis Alberto/Wikipedia.org)

Ačkoli tendr pracoval se 30 trolejbusy, primátorka oznámila, že jich do konce roku dorazí 40. Jak je to možné, neuvedla. Stejně tak dodala, že jich možná bude do konce roku ještě více a že je cílem nadále pořídit za jejího mandátu sto trolejbusů, přičemž tento počet možná bude ještě navýšen. První vozy čínského výrobce mají dorazit do města v srpnu 2019.

Nadzemní trolejbusový koridor?

Nové radnici se trolejbusy očividně zalíbily. Od svého listopadového nástupu zprovoznila cca 20 vozů, aby jich bylo provozních 155, a rozhodla se zjistit, kolik by se ještě dalo zprovoznit ze zhruba 145 déle odstavených vozidel (z celkového počtu cca 300 kusů). Obnovila provoz na jedné z linek, která byla sice trolejbusová, ale už na ní 17 měsíců jezdily autobusy. V březnu 2019 ne vedení radnice, ale rovnou celé 66členné zastupitelstvo hlavního města jednomyslně souhlasilo s návrhem požádat Servicio de Transportes Eléctricos o prověření možnosti obnovy dříve zrušených trolejbusových tratí. Jedna z linek by se měla vrátit na scénu již v dohledné době.

“Reaktivovat tuto dopravu by přineslo užitek významné části společnosti,” uvedl na jaře 2019 předseda městské komise udržitelné mobility Miguel Ángel Macedo Escartín, dle kterého by obyvatelům tento krok “usnadnil přepravu, nabídl lepší kvalitu života tím, že by se zlepšily jejich časy přesunů, a poskytla by se jim vyšší bezpečnost a větší úspory, protože se jedná o hospodárnou dopravu, která je navíc udržitelná.”

Pro východní zónu města začal být dokonce zvažován trolejbusový nadzemní koridor o délce cca 8 km, který by měl vést nad třídou Ermita Iztapalapa a vyřešit problém s dopravními zácpami. Dne 27. května 2019 primátorka oznámila, že jej míní od příštího roku budovat od stávající východní konečné metra č. 8 zvané Constitución de 1917 do oblasti Santa Martha Acatitla, přičemž plánované prodloužení metra tímto směrem tak bylo smeteno ze stolu. Záměrem je, aby byla nabídnuta lidem alternativa, která bude investičně výrazně levnější než metro, rychlejší než individuální doprava, a životní prostředí minimálně kontaminující. Primátorka dodala, že se již připravují podmínky výběrového řízení, přičemž záměrem je, aby koridor neznamenal velký zásah od městského koloritu, tj. byl i vizuálně přijatelný. Plánuje se, že by měly být na estakádě určené výhradně trolejbusům i předjízdné pruhy, aby bylo možné zřídit expresní trolejbusové linky.

I na lanovku se dostane

Dodejme, že kromě investic do trolejbusů a jediné linky místního lehkého metra, která je rovněž v žalostném stavu, chce radnice budovat systém lanových drah, nazvaný Cablebús. Jeho první linka povede v 9,4 km dlouhé relaci Indios Verdes – Cuautepec. Výstavba linky č. 1 si vyžádá v přepočtu okolo 3,6 mld. Kč. Díky této lanovce by se měla mezi koncovými body snížit cestovní doba z hodiny a 17 minut na 45 minut a užitek by z ní mělo mít 326 tisíc cestujících. Nasazeno má být 374 10místných kabinek, které budou obsluhovat 5 stanic. Stavba by měla začít už v červenci, nicméně mezinárodní výběrové řízení, ve kterém účinkovala 3 konsorcia různých mezinárodních a národních společností, skončilo v tomto květnu anulováním, protože žádný subjekt nesplnil finanční ani technická očekávání města. Nyní se zvažuje výběr mezi přímo oslovenými subjekty, kterými mají být francouzská Poma, švýcarský Bartholet a rakouský Doppelmayr. Primátorka ujistila, že se bude stavět.

Text: Vít Hinčica