Modernizované tramvaje KT8D5 v Severní Koreji vyjely do provozu

Údajně až tři kompletně zmodernizované tramvaje KT8D5 vyjely do provozu v severokorejském hlavním městě Pchjongjangu. Záběry v televizi ale prozatím ukazovaly stále jen první vůz, který navíc není opatřen evidenčními čísly, které měl podle dřívějších informací obdržet až po dokončení zkušebního provozu.

Tramvaj KT8D5 po modernizaci v severokorejském Pchjongjangu. (Zdroj: FB, Visit North Korea)

Tramvaj KT8D5 po modernizaci v severokorejském Pchjongjangu. (Zdroj: FB, Visit North Korea)

Tramvají KT8D5 bylo z Československa do Severní Koreje dodáno celkem 45. Po nich následovalo ještě 129 vozů T6B5. Z „ká té osmiček“ by mělo fyzicky v hlavním městě KLDR existovat ještě 42 vozů, tři tramvaje měly být sešrotovány. Ze 42 tramvají KT8D5 ale nejsou všechny provozní, některé z nich slouží jen jako zdroj náhradních dílů. Nyní mají být tramvaje postupně modernizovány. První vůz byl po modernizaci představen již v létě 2018, přičemž se o tramvaji hovořilo oficiálně jako o novém vozidle.

O modernizacích tramvají se začalo přemýšlet v Pchjongjangu okolo roku 2014, kdy byla zavržena možnost dalšího nákupu ojetých tramvají a namísto ojetin se měla pozornost soustředit na modernizace již provozních vozů. S rekonstrukcí prvního vozu se ale začalo až o několik let později, přičemž oprava byla dokončena v létě 2018.

První tramvaj KT8D5 po modernizaci na prezentační fotografii severokorejské tiskové agentury. (foto: KCNA)

První modernizovaný vůz byl do provozu nasazen dne 9. 9. 2018 – symbolicky k 70. výročí založení KLDR. Šlo ale o zkušební provoz, který byl realizován ve zvláštním režimu, kdy tramvaj absolvovala jedno kolo s cestujícími a další pak s techniky. Vždy dvě kola (jedno s cestujícími a jedno bez nich) měla tramvaj absolvovat ráno, v poledne a večer. Po dokončení zkoušek měl být vůz oficiálně schválen a uveden do ostrého provozu, přičemž se předpokládalo, že k tomu dojde počátkem letošního roku. To se zřejmě podařilo naplnit, nicméně není jasné, zda jsou již nyní skutečně nasazovány do provozu s cestujícími i další dva vozy.

Modernizace by měla údajně představovat prakticky kompletní novostavbu, s výjimkou podvozků a spodního rámu. Na druhé straně z fotografií lze usuzovat, že původních dílů z československých tramvají bylo použito mnohem více. Nové má být i řízení elektrické výzbroje, není však jasné, zda jde opravdu o zcela novou elektrickou výzbroj, anebo o nějakou úpravu původní výzbroje TV3. Plánem je každopádně modernizovat obdobným způsobem dalších 40 vozů (jeden zůstane zachován v původním provedení coby historický), a sice 22 z vozovny Mangyongdae, 18 z vozoven Munsu a Rangrang (právě mezi těmito 18 vozy je část neprovozních tramvají). Poté by se měly obdobným způsobem modernizovat i tramvaje T6B5.  

Libor Hinčica

Spolupráce: Daniel Möschke