V Praze vyjede poprvé do provozu s cestujícími repasovaný vůz T3SU

 V rámci slavnostního otevření Muzea MHD pro návštěvníky i v zimní sezoně byla vypravena první lednový víkend  historická tramvaj typu T1 na lince č. 2. Mimořádný zájem o tuto speciální tramvajovou linku přiměl Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) obdobnou akci zopakovat. První únorový víkend (2. – 3. 2. 2019) se tak návštěvníci mohou opět těšit na netradiční jízdu na lince č. 2. Tentokrát bude vypraven vůz T3SU ev. č. 7001.

Tramvaj T3SU ev. č. 7001 odpovídá po opravě stavu okolo roku 1985. (foto: DPP)

„Cestující ve voze bezpochyby zaujme zejména uspořádání sedadel 2+1, kdy na straně dveří jsou vedle sebe dvě tradiční laminátové sedačky a nikoliv jedna. Takových vozů bylo v Praze pouhých 20 a sedačky v nich postupně byly redukovány na standardní provedení 1+1,“ říká Jan Šurovský, technický ředitel a člen představenstva DPP s tím, že v tramvaji bude platit běžný tarif.

Tramvaje T3SU získala Praha společně s dalšími československými městy v roce 1982 jako reakci na krizi ve vozovém parku tramvají, kterou svou politikou způsobil stát. V roce 1976 totiž došlo k zastavení produkce tramvají T3 pro Československo a nadále probíhala jen výroba pro Sovětský svaz a další zákazníky. Českoslovenští dopravci již měli získávat pouze vozidla s hospodárnějšími (tyristorovými) elektrickými výzbrojemi. Zahájit sériovou výrobu nové řady vozidel (přímou náhradou „té trojek“ se měl stát typ T5A5) se ale oproti původním předpokladům nepodařilo, padl také návrh na obnovení výroby tramvají T3 s výzbrojemi TV1, které byly určeny jen pro modernizace starších vozů. Tato situace vedla ve svém důsledku k tomu, že československá města neměla několik let možnost získat žádné nové tramvaje a musela do dalšího kola generálních a středních oprav posílat vozy původně určené již k vyřazení. Jelikož počátkem 80. let už bylo jasné, že sériová výroba nové typové řady hned tak nezačne, došlo k rozhodnutí, že bude pro československá města obnovena jako přechodné řešení výroba tramvají T3, a to v rámci tzv. exportního souběhu s vozidly dodávanými do Sovětského svazu. Proto první vozidla z roku 1982 nesla označení T3SU (SU = Soviet Union). Tyto tramvaje byly oproti vozům po SSSR upraveny jen minimálně. Od rou 1983 poté byla zahájena výroba verze T3SUCS, která vycházela ze sovětského provedení, avšak byla již více uzpůsobena požadavkům československých měst. Zajímavostí je, že dobová televize obnovení výroby beznadějně zastaralých tramvají dokázala i tak vyzdvihnout jako příchod novinky s řadou  inovativních prvků, byť šlo vlastně o z nouze ctnost.

Praha získala 20 vozů T3SU ev. č. 7001–7020, další tramvaje zamířily do Bratislavy (20 ks), do Košic (20 ks), Liberce (10 ks), Mostu a Litvínova (26 ks), Ostravy (5 ks) a Plzně (25 ks). Celkem tak bylo dodáno v roce 1982 do československých měst 126 vozů. Poté už začaly dodávky vozů T3SUCS, které pokračovaly až do roku 1989.

Pohled do interiéru opraveného vozu T3SU ev. č. 7001. (foto: Libor Hinčica)

První vůz T3SU (ev. č. 7004) vyřadila Praha už v roce 1987, a to po dopravní nehodě (k níž však došlo již o dva roky dříve). Další vůz (v. č. 7005) byl formálně vyřazen v roce 2002 po nedokončené modernizaci na typ T3R, jež byla zahájena již v roce 1996. Masivní vyřazování ale začalo až po roce 2011. Celkem 4 vozy byly modernizovány v roce 2008 na typ T3R.P, jeden vůz už v 90. letech na typ T3G (vyřazen v roce 2007). Většina vyřazených vozů byla odprodána na Ukrajinu. Poslední vozy byly vyřazeny v roce 2016, vůz ev. č. 7001 byl ale zachován s tím, že byla zahájena jeho přestavba do historické podoby. Oprava byla dokončena koncem roku 2018 a počítá se s nasazením vozidla do provozu na retrolince číslo 23. Premiéru si ale tramvaj odbude na lince číslo 2. Jízdní řád naleznete pod tímto odkazem.

K muzeu doplňme ještě tolik, že děti do 6 let a držitelé senior pasu mají do Muzea MHD vstup zdarma. V případě, že si chcete udělat představu o expozici již před svou návštěvou, můžete se podívat na prostory Muzea MHD prostřednictvím virtuální prohlídky pod tímto odkazem. Muzeum MHD je otevřeno každý víkend až do 31. března, a to od 9 do 17 hodin.

Budova muzea byla postavena již v roce 1909 a je umístěna v historickém objektu tramvajové vozovny v Praze ve Střešovicích. V roce 1991 byla prohlášena technickou památkou a rok poté byla přestavěna na Muzeum MHD. Slavnostní otevření Muzea městské hromadné dopravy v Praze proběhlo v květnu roku 1993. 

Libor Hinčica za využití TZ DPP