V Oděse plánují vyhrazené pruhy pro trolejbusy

Více než milionová Oděsa se den co den potýká s pravidelnými dopravními zácpami. Tyto zácpy následně zdržují i provoz městské dopravy, která však bojuje i s dalším problémem, který je v jejím případě ne úplně zanedbatelný, a sice se špatným parkováním, které provoz vozidel MHD může blokovat i po delší dobu. Následkem toho pak nejsou zejména trolejbusy mnohdy schopny jezdit ani v intervalech, které jsou na jejich zastávkách (namísto přesných minut, jak je zvykem u nás) uvedeny.

Obrázek z Oděsy. (foto: Vít Hinčica, 28. 12. 2018)

Na konci minulého roku se proto na oděské radnici projednávalo možné řešení tohoto problému. Cílem města je rozvíjet veřejnou dopravu, neboť zejména ulice centra již kapacitně automobilům nestačí. Stejně tak je ale třeba vyřešit, co s parkováním, které je především v centru Oděsy chaotické. Jak známo, mnohá města na východě Evropy tento problém dosud zanedbávala, nebo zcela ignorovala, a tak v nich dnes auta často stojí všude možně, přičemž nerespektují prostor ani pro chodce, ani pro jiné jedoucí automobily, což je případ i Oděsy, kde auta rovněž nejednou zasahují do jízdních pruhů.

Město se proto rozhodlo, že v centru města vydělí trolejbusům vlastní pruhy a bude parkování aut regulovat. Jak, to má teprve ukázat dokument, který je nyní z pověření primátora Oděsy, Gennadije Truchanova, vypracováván. Sám primátor města k tomu dne 26. prosince 2018 uvedl: “Obnovili jsme nejprve náš trolejbusový park pro to, aby lidé mohli uvidět alternativu. Teď je ale naším úkolem zajistit, aby doprava pracovala jako hodinky. Člověk musí vědět, že v ten a ten čas vyjde na zastávku a usedne do čistého trolejbusu.” Je nutné zpřesnit, že vozový park trolejbusů není zcela obnoven, loni byla dokončena dodávka 47 “Belkommunmašů” s pomocným dieselagragátem, z jedné ex-hradecké “jednadvacítky” vytvořili za 4 mil. hřiven na místě parciální trolejbus, ale jinak je ještě ve městě několik dalších ojetin českého původu a také se v něm ještě dosud promenádují legendární ZiUčka.

Z klasického trolejbusu udělali v Oděse loni trolejbus parciální. Z marketingového hlediska jej nazvali prvním oděským elektrobusem. (foto: Aleksandra Ignat'jeva)

“Trolejbusy musí jet volně, po vydělené trase, a ne stát v zácpách kvůli tomu, že někdo nesprávně zaparkoval své auto,” dodal primátor.

Připomeňme, že na Ukrajině své první pruhy pro MHD zavedl loni v centru města i Kyjev.

Trolejbus BKM 321 na jihu města.

Trolejbus Bogdan T901.17 (r. v. 2016) na jihu města.

A tady jeden vůz typu ZiU-682G [G00] z roku 1993. Snímek byl pořízen nedaleko místního lunaparku.

Belkommunmaše mají v zadní části vozidla tento objemný “batoh”.

Interiér v novějších oděských trolejbusech zatím vypadá celkem dobře. Jak ale ukazují zkušenosti z mnoha jiných ukrajinských měst, dlouho se jej v pěkném stavu nedaří udržet. Dopadnou i oděská vozidla stejně, nebo jim budou věnovat větší péči?

Trolejbus BKM 321 na západě města.

Text a neoznačené foto: Vít Hinčica

Poděkování: Aleksandra Ignat'jeva