Menu

Ex-opavská Trollina vyjela do provozu v ukrajinských Černovicích

Bílé plochy nahradila černá barva, což je zvláštní móda prosazovaná i v dalších ukrajinských městech. (zdroj: FB Romana Kličuka)
Bílé plochy nahradila černá barva, což je zvláštní móda prosazovaná i v dalších ukrajinských městech. (zdroj: FB Romana Kličuka)
Stáhnout PDF
Trolejbusy
11. 01. 2024 19:53
Libor Hinčica
1 minuta čtení

Ukrajinské město Černovice, jež bylo v minulosti hlavním správním centrem Bukoviny, a tedy oblasti spadající od roku 1774 do Habsburské říše, zakoupilo z České republiky z vlastních zdrojů čtveřici trolejbusů Solaris Trollino 12 AC, které původem sloužily u Městského dopravního podniku Opava (MDPO).

Ten vyřadil vozy někdejších evidenčních čísel 92, 93, 95 a 97 již na konci roku 2022 a počátkem roku 2023, neboť vozidla byla po reorganizaci linkového vedení a úpravě jízdních řádů nadbytečná, navíc dopravce očekával v létě 2023 tak jako tak příchod dalších třech nových trolejbusů z produkce Škodovky (model 36 Tr). Vyřazené trolejbusy MDPO nabídl k odprodeji, přičemž novým vlastníkem se v květnu stala firma Autobusy Jihlava s. r. o., který za vozy vynaložila částky od pouhých 10 000 Kč do 21 000 Kč – celkem 67 000 Kč bez DPH za všechny čtyři trolejbusy.  

Pohled do interiéru jednoho z nově dodaných vozů. (zdroj: FB Romana Kličuka)

Trollina byla novým vlastníkem odvezena a později dále přeprodána subjektu, jenž se podílel na jejich dalším prodeji směrem na Ukrajinu. Černovický DP zde v září 2023 příhodně vypsal soutěž na ojeté trolejbusy, která byla velmi úzce specifikována. Zadávací podmínky přímo hovořily o nákupu vozů Solaris Trollino 12 (s dovětkem: „anebo obdobného typu“), jejichž rok výroby nesměl být nižší než 2006 (čemuž opět opavské vozy přesně odpovídaly) a měly být vybaveny dieselagregátem. Náklady na nákup trolejbusů byly vyčísleny na 114 144 €, resp. 28 536 €/vůz, tedy v přepočtu zhruba 700 000 Kč za jeden trolejbus.  

Prozatím byly do Černovic dodány dva (ex-ev. č. 97 a 92) ze čtyř objednaných vozů, které byly před uvedením do provozu částečně přelakovány, když původně bílé plochy nahradila černá barva. Nově byly trolejbusy označeny ev. č. 510 a 511, v interiérech přibyl místní odbavovací systém, jinak zůstaly zachovány v původním stavu (včetně veškerých českých nápisů). Na testování do ulic města vyrazily trolejbusy dne 5. 1. 2024, v provozu s pasažéry se pak poprvé objevily ve středu 10. 1. 2024 (byť původně byla jejich výprava avizována již na pondělí). Trolejbusy mají být ve městě nahrazovány primárně na linku číslo 5. Dodání zbylé dvojice se očekává v nejbližší době, byť smluvní podmínky umožňují dodavateli předat trolejbusy až do 31. 5. 2024.

Podobné články