První trolejbus Crealis s výzbrojí Škoda Electric

Na veletrhu IAA 2018 v Hannoveru se značka Iveco pochlubila stánkem, na němž ani jediné vozidlo není poháněno dieselovým motorem. Věnován je alternativním palivům, především zemnímu (bio)plynu, nechybí ale ani vozidla s elektrickým pohonem, konkrétně minibus Iveco Daily, autobus Heuliez GX ELEC a parciální trolejbus na bázi modelu (new) Crealis. Ten je vybaven elektrickou výzbrojí od Škody Electric.

Škoda 35 Tr s karoserií Urbanway se proměnila na Crealis. (foto: Libor Hinčica)

Trolejbus je podle slov výrobce plně pojízdný a určen by měl být pro zákazníka z Itálie, ke kterému by měl údajně zamířit hned po skončení veletrhu. Nebylo ovšem jasné, kdy se na vozidla objevila elektrická výzbroj, když žádný z vozů s karoserií Crealisu se v Plzni ve výrobním závodě prozatím neobjevil. Sám plzeňský výrobce informoval o prvním úspěchu s vozidlem s karoserií Crealis teprve nedávno v rámci úspěchu ve francouzském městě Limoges.  

Pohled do upraveného interiéru vozidla. (foto: Libor Hinčica)

Nakonec se však ukázalo, že trolejbus prezentovaný na IAA není zcela novým vozidlem. Jedná se totiž o nezvyklou přestavbu prototypu (označovaného u nás jako typ Škoda 35 Tr) s karoserií Urbanway. Jelikož prototypový vůz byl (a stále je) v majetku Iveca, převzal si výrobce počátkem června vozidlo v České republice a odvezl jej na přestavbu, která spočívala především ve výměně přední masky za typ užívaný na modelu Crealis. Změnila se také barevnost vozidla (exteriéru i interiéru), nicméně elektrická výzbroj zůstala identická. První parciální trolejbus s karoserií nového Crealisu tak vznikl poměrně neobvyklým způsobem.  

Pohled zezadu na přestavěný Urbanway. (foto: Libor Hinčica)

Libor Hinčica