Severní Korea má (údajně) novou tramvaj

Hlavní město Korejské lidově demokratické republiky Pchjongjang se má dočkat nové tramvaje. Severokorejská tisková agentura se pochlubila fotografiemi tříčlánkového vozu, který si přijel osobně prohlédnout severokorejský vůdce Kim Čong-un. Ve skutečnosti však podle všeho nejde o zcela nové vozidlo, ale o modernizaci československé tramvaje typu KT8D5.

"Nová tramvaj" pro Pchjongjang je jen modernizací československého vozu KT8D5. (foto: KCNA)

Kim Čong-un navštívil v Pchjongjangu závod na výrobu trolejbusů a podnik zabývající se opravami autobusů, kde se seznámil s aktuální produkcí nových typů vozidel, u nichž hodnotil vedle vysoké kvality výrobků především skutečnost, že většina komponentů má být použita z lokální produkce. Ve skutečnosti však již delší dobu severokorejský automobilový průmysl využívá nejrůznějších celků dodávaných z Číny, protože kvůli embargům nemá země přístup k nejnovějším technologiím. Někdy se tak z Číny na Korejský poloostrov dostávají (pochopitelně načerno) i celé výrobní linky některých západních značek, které v Číně přecházely na produkci nových typů, a tak můžeme narazit na předělané nákladní vozy od Nissanu, anebo upravené traktory New Holland. V rámci výroby autobusů a trolejbusů dominují především upravené modely z Číny.

Předmětem exkurze Kim Čong-una byl i závod na výrobu trolejbusů, které, jak je ze snímku patrné, propůjčily svůj design i "nové tramvaji". (foto: KCNA)

„Vážený soudruh nejvyšší vůdce“ se z trolejbusového závodu (v němž mimo jiné vyzdvihl čistotu pracovišť) přesunul do tramvajové vozovny Songsan, kde mu byla představena „nová tramvaj“, jež vzešla z autobusových opraven. Vozidlo má být údajně vybaveno asynchronními motory, elektrickou výzbrojí s pulsními měniči a řídicím softwarem. Většina komponentů má opět pocházet přímo z produkce KLDR, přičemž není bez zajímavosti, že design je částečně unifikován právě s novými trolejbusy a autobusy.

Kim Čong-un v modernizované tramvaji KT8D5 vydávané za nový produkt severokorejského strojírenství. (foto: KCNA)

Ačkoli je tříčlánková obousměrná tramvaj oficiálně označována jako nová, zdá se, že jde spíše o přání propagandy než o skutečnost. Tramvaj totiž zjevně vychází z tramvaje typu KT8D5. Těchto vozů bylo do Severní Koreje dodáno celkem 45 pro zahájení provozu na první tramvajové lince v roce 1991. Poté následovalo ještě 129 tramvají T6B5 a později další ojeté tramvaje z produkce ČKD Tatra, a sice z Německa a z České republiky (konkrétně z Prahy). Původně měly být do KLDR dodávány přímo ze závodu ČKD Praha i tramvaje typu KT4, jejich dodávky se ale s ohledem na špatnou finanční situaci korejského partnera nikdy neuskutečnily.

Kim Čong-un absolvoval s trolejbusem a tramvají i noční projížďku. (foto: KCNA)

České tramvaje jsou i přes svízele s jejich údržbou nadále v KLDR provozovány, přičemž vozy KT8D5, zdá se, začínají procházet modernizačním cyklem, v jehož rámci změní vozidla zásadním způsobem svůj vzhled. Použity jsou nová čela, dvoukřídlé dveře i lepená okna. O použití nové elektrické výzbroje a motorů však lze poněkud pochybovat.

Ještě jeden pohled na Kim Čong-una u nové/modernizované tramvaje. (foto: KCNA)

Libor Hinčica