Menu

Všechny pražské tramvaje Škoda 15T budou klimatizované

Tramvaj Škoda 15T ForCity Alfa v původním designovém provedení. Tyto tramvaje se dočkají dodatečné instalace klimatizace salónu cestujících. (foto: Ing. Filip Jiřík)
Tramvaj Škoda 15T ForCity Alfa v původním designovém provedení. Tyto tramvaje se dočkají dodatečné instalace klimatizace salónu cestujících. (foto: Ing. Filip Jiřík)
Stáhnout PDF
Nezařazené
14. 08. 2018 13:06
Redakce
1 minuta čtení

Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) chce cestujícím zpříjemnit jízdu v nejmodernějších tramvajích Škoda 15T ForCity Alfa během horkých letních měsíců. Představenstvo DPP proto na pondělním jednání schválilo investiční záměr na nákup 124 klimatizačních jednotek pro první sérii tramvají 15T. Po doplnění klimatizačních jednotek i do 124 tramvají z první série by mělo po Praze jezdit celkem 250 tramvají 15T s klimatizacemi (tzn. celá dodávka vozů Škoda 15T pro DPP).

Tramvaj Škoda 15T ForCity Alfa v původním designovém provedení. Tyto tramvaje se dočkají dodatečné instalace klimatizace salónu cestujících. (foto: Ing. Filip Jiřík)

„Komfort našich cestujících je pro nás prioritou, k čemuž pochopitelně patří i tepelná pohoda. V první polovině letošního roku již byly zahájeny práce na vývoji klimatizačních jednotek pro tramvaje 15T. Po schválení doplnění tohoto zařízení Drážním úřadem bude proveden nákup a instalace. Předpokládáme zahájení prací na tramvajích z první série ještě v letošním roce, abychom jich zprovoznili co největší množství do příštího léta,“ říká Oldřich Vytiska, technický ředitel DPP.

Druhá polovina dodávky tramvají Škoda 15T ForCity Alfa je již o klimatizaci doplněna, což se povedlo DPP vyjednat v průběhu kontraktu s dodavatelem. Tato druhá série by měla být kompletní už v letošním roce (celkem půjde o 126 vozů). V současné době je již 109 tramvají ForCity Alfa klimatizacemi vybaveno.

Doklimatizování jedné tramvaje typu 15T spočívá ve výměně podstropního kanálu, úpravě SW, nové kabeláže, klimatizačních jednotek, poté proběhne i školení a homologace. Tento investiční záměr zahrnuje náklady na montáž v prostorech DPP a zprovoznění vozů po přestavbě, záruku za jakost na dodávku i montáž v délce 24 měsíců a garanci dodávek náhradních dílů 10 let od uvedení do provozu.

Klimatizační zařízení v těchto typech vozů pracují téměř v automatickém režimu, řidič může pouze zasáhnout do tzv. setpointu, kdy může navýšit resp. snížit teplotu v salonu vozu, tedy v prostoru pro cestující, o ± 2 °C. Řidič nemůže jinak ovlivnit chod klimatizace, což je dáno nastavením výrobce. Všechna okna tramvaje lze otvírat, ale účinnost klimatizace tím během horkých dnů ztrácí smysl.

DPP také počítá s průběžným doplněním klimatizací do kabin pro řidiče v tramvajích typu T3R.P. Klimatizace pro řidiče je již v tramvajích 14T a KT8D5.RN2P nainstalovaná. Tramvaje typu T6A5 jsou postupně vyřazovány z provozu a o dodatečném doklimatizování kabin řidičů u tohoto typu DPP neuvažuje. Řidiči dostávají mj. v horkých dnech rozpustný ochranný nápoj, při extrémních teplotách potom dva tyto nápoje.

Klimatizace v autobusech

DPP od roku 2017 pořizuje už jen autobusy s celovozovou klimatizací. DPP v tuto chvíli provozuje celkem 167 ks autobusů s celovozovou klimatizací. Od prosince 2017 do července 2018 DPP pořídil 110 ks autobusů s celovozovou klimatizací. Dalších 190 ks DPP postupně obdrží do konce roku 2019, tedy rovněž s celovozovou klimatizací. Jedná se o vozy od  společností SOR Libchavy.

TZ DPP s úpravami redakce

Podobné články