V Žytomyru dokončují novou trolejbusovou trať

V ukrajinském Žytomyru finišují se stavbou nové trolejbusové trati o délce 1,3 km. Je to v krátké době už druhá trať, která se dočkala realizace, 16. 1. 2017 totiž otevřeli v tomto městě, ležícím asi 130 km západně od Kyjeva, cca 2km trať do severozápadní čtvrti Chmil'nyky, kam byla zavedena linka č. 7 začínající u vlakového nádraží. 

Stavba smyčky na snímku z konce dubna 2018. (foto: T. Korotun)

Nová trať, jejíž stavba začala na počátku března 2018, je budována na ulici Průmyslová, kde je jádro poptávky soustředěno do špičkových časů, neboť, jak název napovídá, se podél ní nacházejí především závody. Dá se tedy očekávat, že tomuto faktu bude uzpůsoben i jízdní řád. Nová trať, ležící na samotném východním okraji města, má být zprovozněna do několika týdnů a měla by zlepšit každodenní cestování přibližně 4 000 lidem. 

Primátor Žytomyru Sergej Suchomlin loni v létě k této stavbě uvedl: "Pro městský rozpočet je to relativně levný projekt – jen přes 3 mil. hřiven (tehdy cca 2,7 mil. Kč; pozn. redakce), a (při realizaci tohoto projektu; pozn. redakce) můžeme zajistit lidem přístup k bezpečné čisté dopravě – trolejbusům. A dále, tam, kde je možné relativně levně stavět trolejbusové tratě, tam budeme jejich stavbu rozvíjet."  

Trať je rovná jako pravítko. (foto: T. Korotun)

Zatímco se stavbou tratí nemají v Žytomyru problémy, údržba vozového parku vázne, takže z momentálně 145 k přepravě cestujících vedených vozidel je jich schopných provozu jen 95. Několik vozů Škoda, které přišly do města teprve před nedávnem, je už dnes mimo provoz a některé z nich již začaly být kanibalizovány. Jelikož jádrem parku doteď zůstávají různé vozy legendární značky ZiU, řeší město možnosti, jak situaci s vozidly v dohledné době vyřešit uspokojivým způsobem. 

Ještě jeden snímek. (foto: T. Korotun)

Na snímku z 30. května 2018 vidíme ex-ostravskou "patnáctku" ex-ev. č. 3505, která v Žytomyru působí od roku 2015. (foto: stass)

Text: Vít Hinčica

Spolupráce: T. Korotun; stass