Iveco Bus získalo za svůj trolejbus cenu Public Transport Innovation Award

Na zahajovacím ceremoniálu Evropského týdne mobility, který se konal od 12. do 14. června v Paříži v Porte de Versailles, převzala společnost Iveco Bus cenu za inovaci ve veřejné dopravě (Public Transport Innovation Award) v kategorii ekologické energie „Move Green“.

Trolejbus Škoda 35 Tr s karoserií Iveco Urbanway. (foto: Škoda Electric)

Ceny za inovaci ve veřejné dopravě – Public Transport Innovation Awards jsou udělovány za technologické či servisní inovace, které vedou ke snižování spotřeby paliva a emisí skleníkových plynů u vozů veřejné dopravy, čímž zlepšují ochranu životního prostředí. Výrobce Iveco Bus byl oceněn za svou strategii, která se soustředí na trvale udržitelný rozvoj a nové alternativy stále ekologičtějších vozů.

Iveco ve své tiskové zprávě uvádí, že tuto cenu obdrželo za „svou novátorskou řadou elektrických autobusů Urbanway a Crealis, které kombinují trolejové napájení s pohonem na průběžně dobíjené akumulátory“. Stejně jako u řady jiných výrobců tak můžeme vidět snahu výrobce pojmenovávat trolejbus jako elektrický autobus. Na jiných místech však již tisková zpráva hovoří správně o trolejbuse.

„Tato cena v kategorii 'Move Green' je obrovským povzbuzením pro našinovou generaci trolejbusů, které doplňují řadu vozů na alternativní pohon. Ocenění hodnotí především vynikající kvalitu produktové řady vozů na zemní plyn a elektrický pohon. Naše široká nabídka dokáže uspokojit všechny nároky městských správních orgánů a dopravců, ať již dávají přednost jakémukoli druhu energie,“ uvedl Sylvain Blaise, viceprezident IVECO pro značku Iveco Bus.

Technologie trolejbusů pro mobilitu s nulovými emisemi v městském prostředí je inovativní a efektivnější než kdy dříve. Zvláště vhodné vy měly být tyto vozy pro města s náročnou topografií, kde zaručují dokonalý výkon v kopcovitém terénu bez kompromisů z hlediska životnosti akumulátorů či cestovního komfortu. Provozní doba je maximalizována díky automatickému dobíjení akumulátorů během jízdy s napojením na elektrické vedení. Trolejbusy jsou schopny pokrýt 25 až 40 % trasy pohonem na akumulátory, díky čemuž mohou obsluhovat i úseky trasy bez trolejového vedení.  

Díky vozům Urbanway a Crealis ve standardní i kloubové verzi nabízí tato nová řada autobusů další koncepci elektrické mobility.

Aby Iveco Bus zaručil pro své vozy optimální provozní podmínky, poskytuje městským správním orgánům, dopravcům a projektantům poradenství ohledně dynamického provozu, kapacity pro přepravu cestujících, klimatizačního komfortu a modelování elektrifikace linek, které kombinují úseky s trolejemi a úseky bez trolejí.

Iveco Bus vůbec poprvé pozval tyto aktéry na „Setkání odborníků“ na svém stánku, kde byla představena nová řada trolejbusů při příležitosti výstavy Evropského týdne mobility

V Evropě je v provozu již přes 800 trolejbusů Iveco Bus. Nová generace vozů je pouze jedním z mnoha vylepšení z dílny společnosti, která vyvíjí trolejbusy již celá desetiletí (ER100, PR180, Cristalis, atp.). Doplňme, že ocenění je současně vyzdvižením práce českých konstruktérů, protože trolejbusy montuje pro Iveco Bus Škoda Electric. Prozatím ovšem vyjma prototypu Škoda 35 Tr žádný další vůz představený nebyl.

Iveco Bus projektuje vozy Urbanway a Crealis ve svém vývojovém centru ve Venissieux a vyrábí je v závodě Annonay v Ardèche. Tento výrobní závod s více než stoletou tradicí má zhruba 1.400 zaměstnanců a využívá služeb více než 270 francouzských dodavatelů a subdodavatelů. Vozy s alternativním pohonem nyní v tomto závodě tvoří více než 50 % produkce. Finální montáž trolejbusů probíhá v Plzni.

TZ Iveco Bus s úpravami redakce