Nová tramvajová trať v Bordeaux ve stavbě

Francouzské přístavní město Bordeaux ležící na jihozápadě země momentálně rozšiřuje svou tramvajovou infrastrukturu. Ke stávajícím třem linkám značeným A, B, C přibude na konci příštího roku linka D vedená z centra směrem na severozápad města, jmenovitě v trase Quinconces – Cantinolle. Stavba zhruba 10 km dlouhé trati již běží od loňského roku. 

Tramvaj v centru města.

Stavba nové trati u náměstí Quinconces dne 15. května 2018.

Snímek z téhož místa. 

Mapa tramvajové sítě v Bordeaux včetně plánovaných prodloužení. (zdroj: Maximilian Dörrbecker / Wikipedia.org)

Velký rozvoj

Tramvajová síť v Bordeaux, které jsme se věnovali v tištěném časopise (ČsD 1/2015) a opakovaně i na tomto webu, má momentálně 66,1 km tratí, poprvé se přitom moderní tramvají svezli tamní občané až roku 2003 a od té doby se tamní síť téměř bez přestání rozšiřovala. Již na konci tohoto roku by měl být otevřen 1,4km úsek linky C Lycée Václav Havel – Pyrénées, umístěný na jihu města. Příštího roku se má otevřít v úvodu zmíněná linka D a v roce 2021 by se měl zprovoznit 5km úsek, který bude patřit lince A a který spojí její stávající západní konečnou Quatre Chemins s letištěm. 

Pokud jde o linku D, i ona bude částečně, stejně jako první tři linky, napájena ze spodního přívodu proudu, avšak jen v oblasti konečné na náměstí Quinconces. Jelikož bude trať linky D propojena se stávající infrastrukturou, bude možné některé spoje prodlužovat až k vlakovému nádraží, ke kterému momentálně zajíždí linka C.

Francouzské Bordeaux je ukázkovým příkladem toho, že i v dnešní době lze budovat v evropských končinách tramvajové tratě rychlým tempem, pokud je o to skutečný zájem. Postavit za necelých 20 let zhruba 80 km tratí a využít přitom jejich stavbu k razantnímu zlepšení veřejného prostoru i k částečnému zklidnění uliční dopravy (silniční doprava byla místy vyloučena, či omezena, jinde byla vybudována záchytná parkoviště atd.) si už jisté uznání zaslouží. Je však třeba zároveň zdůraznit, že proces realizace některých úseků nebyl z administrativního hlediska vůbec jednoduchý, a přesto se podařilo dovést plány radnice, byť třeba po vynucených úpravách, do úspěšného konce, přičemž valná většina občanů Bordeaux je s existencí tramvajového provozu spokojena. 

Text a neoznačené foto: Vít Hinčica

Titulní foto: Wikipedia.org