Blíží se konec českých trolejbusů 14 Tr v USA

Americká města Dayton a San Francisko, v nichž jsou dosud v provozu trolejbusy vyrobené ve Škodě Ostrov, hodlají pokračovat v obnově vozového parku, na jejímž konci by se měly české trolejbusy odporoučet z provozu.

Trolejbus Škoda 14 TrE v americkém Daytonu. Na snímku je první prototyp, který byl zkompletován v ČR. (zdroj: Wikipedia.org)

Americký Dayton ve státě Ohio zařadil v letech 1995–99 do provozu celkem 57 dvoudveřových trolejbusů 14 TrE, z nichž první tři vozy byly kompletně vyrobeny ve Škodě Ostrov, zatímco sériová produkce probíhala v kooperační výrobě s americkou společností AAI Baltimore (společný podnik nesl jméno ETI Baltimore). Škoda Ostrov vyráběla hrubé stavby a elektrickou výzbroj, finální montáž probíhala v USA.

Karoserie Gillig Corp, elektrická výzbroj Kiepe Electric, to jsou nové trolejbusy pro Dayton označované jako NextGen. (foto: Kiepe Electric)

V roce 2016 město odsouhlasilo záměr pořídit 26 trolejbusů vybavených trakčními bateriemi, které by měly být dodány v průběhu roku 2019. Čtyři předsériová vozidla, pro něž dodala elektrickou výzbroj společnost Kiepe Electric, už v provozu jsou. Dalších 15 trolejbusů, pro něž se používá obchodní jméno NextGen, by mělo být pořízeno v roce 2020, nicméně prozatím ještě město nezískalo na nákup těchto vozidel finanční prostředky. Jeden trolejbus o délce 12 m vychází v Daytonu na 1,2 mil. dolarů, tedy zhruba 24,7 mil. Kč. V současné době jsou v provozu v Daytonu jen 2 trolejbusové linky čísel 7 a 8, po dodání nových vozů se počítá s tím, že by mohlo dojít k obnovení provozu na linkách čísel 1, 2 a 4 (ta jediná je momentálně rekonstruovaná).

Trolejbusy 15 TrSF jsou již v ulicích San Franciska minulostí. (zdroj: Wikipedia.org)

Škodováckým trolejbusům by mělo odzvonit také v San Francisku. Tam bylo dodáno v letech 1999–2004 celkem 273 trolejbusů, z toho 33 článkových pod typovým označením Škoda 15 TrSF. Všechny článkové trolejbusy už byly v předchozích letech vyřazeny, nyní přichází řada i na trolejbusy v sólo provedení. Prototyp vozu Škoda 14 TrSF vznikl již v roce 1998 kompletně v Ostrově, do USA ale nikdy nezamířil. Ostatní vozidla byla stejně jako v případě trolejbusů pro Dayton dokompletována v podniku ETI Baltimore, z České republiky pocházely hrubé stavby a elektrická výzbroj.

Nové trolejbusy XT40 s karoserií New Flyer nahradí vozy Škoda 14 TrSF. (foto: SFMTA)

Pohled na první vůz pro San Francisko. Celkem jich město objednalo již 185. (foto: SFMTA)

V únoru 2018 do San Franciska doputoval první nový vůz tzv. řady XT40 (což značí délku 40 stop, cca 12,2 m), na němž opět participuje Kiepe Electric coby dodavatel elektrické části. Ta mechanická pochází od společnosti New Flyer. Nové vozy jsou součástí rozsáhlého kontraktu na až 530 vozidel (včetně opcí), které poptává San Francisko společně se Seattlem. San Francisko již objednalo 93 kloubových vozů typu XT60 (část z nich je již v provozu), sólo vozů je prozatím objednáno 185. Po jejich zařazení dojde k odstavení všech škodováckých vozů 14 TrSF, které se zejména v poslední době ukazují jako provozně nespolehlivé, takže provozovatel řadu vozidel odstavil a v očekávání nových trolejbusů se je ani nesnaží opravit a zařadit zpět do provozu. Na druhé straně je nutné říct, že české trolejbusy v náročných podmínkách San Franciska své služby v předešlých letech odvedly na výbornou.

Trolejbus Škoda 14 TrSF. Připomeňme, že jméno českého výrobce se v USA ve spojitosti s vozidly obvykle nepoužívá a že úloha českého dodavatele byla již v době realizace zakázky z pochopitelných důvodů poněkud upozaděna. (zdroj: Wikipedia.org)

Elektrické výzbroje byly později dodávány také pro další města v USA, naposledy Škodovka (již plzeňská, konkrétně Škoda Electric) modernizovala trolejbusy v Bostonu. Zde ale firma nefiguruje jako finální dodavatel, byť i v minulosti (při dodávkách vozů 14/15 TrSF a 14 TrE) se o důležité úloze české společnosti při výrobě a dodávkách vozidel ve Spojených státech příliš nehovořilo. 

Libor Hinčica