Menu

Dočasné sbohem usť-kamenogorským tramvajím?

Stačilo jen pár týdnů a místní zloději se pustili do krádeže trolejového vedení. Proto bylo rozhodnuto o tom, že se v odlehlejších lokalitách trolejové vedení odstraní. Snímek ukazující preventivně odstraněné trolejové vedení byl pořízen v sobotu 21. 4. na ulici 2-oj Parovoznyj pereulok. (foto: Valerij Kozlov)
Stačilo jen pár týdnů a místní zloději se pustili do krádeže trolejového vedení. Proto bylo rozhodnuto o tom, že se v odlehlejších lokalitách trolejové vedení odstraní. Snímek ukazující preventivně odstraněné trolejové vedení byl pořízen v sobotu 21. 4. na ulici 2-oj Parovoznyj pereulok. (foto: Valerij Kozlov)
Stáhnout PDF
Nezařazené
24. 04. 2018 16:11
Redakce
1 minuta čtení

Letošní březen znamenal pohřeb pro tramvaje v kazašském městě Öskemen, které je u nás více známo pod svým ruským jménem Usť-Kamenogorsk. Tramvaje se na východě Kazachstánu objevily 6. listopadu 1959 a poslední léta v něm doslova přežívaly. Špatný stav tamní sítě a nedostatek financí na její další udržování měly za následek zastavení fungování tramvajového provozu. Cestující se v Usť-Kamenogorsku tramvajemi projeli naposledy 5. března 2018. Je však naděje, že se tramvaje ve městě znovu rozjedou. 

Stačilo jen pár týdnů a místní zloději se pustili do krádeže trolejového vedení. Proto bylo rozhodnuto o tom, že se v odlehlejších lokalitách trolejové vedení odstraní. Snímek ukazující preventivně odstraněné trolejové vedení byl pořízen v sobotu 21. 4. na ulici 2-oj Parovoznyj pereulok. (foto: Valerij Kozlov)

Dne 20. 3. 2018 totiž došlo k prodeji majetku dosavadního provozujícího soukromého podniku TOO «Ust‘-Kamenogorskij gorodskoj tramvajnyj park», a to za asi 30 milionů korun. Novým vlastníkem se stala «Nacional’naja Kompanija «Social’no-predprinimatěl’skaja korporacija «Jertis» vlastněná orgány Vostočno-Kazachstanskoj oblasti, která připravuje založení nové společnosti, jež se bude věnovat výhradně provozu tramvají. Nedlouho před tím došlo k odkoupení 13 vozidel z již nefunkční tramvajové sítě v Almaty, a to jmenovitě ex-berlínských Tater KT4DM. Po nezbytné rekonstrukci sítě, která byla novým vlastníkem slíbena, by se měly tramvaje do ulic města vrátit na konci léta tohoto roku. Snad tedy budou sliby Vostočno-Kazachstanskoj oblasti i samotného města naplněny.

Letní atmosféra v Usť-Kamenogorsku na ulici Kazachstan na snímku z 8. srpna 2017. (foto: Valerij Kozlov)

Dodejme, že tramvajová síť v Usť-Kamenogorsku byla poslední léta tvořena čtyřmi linkami, které všechny začínaly u vlakového nádraží a měly různé konečné ležící severně od této výchozí stanice. Po celou dobu se v provozu vyskytovaly téměř výhradně vozy z produkce ruského podniku UKVZ (Usť-Katavskij vagonostroiteľnyj zavod imeni S. M. Kirova).  

Ul'binskij most s tramvají dne 11. května 2017. (foto: Valerij Kozlov) V minulosti byla tramvajová síť v Usť-Kamenogorsku mnohem větší, než tomu bylo v posledních letech. Za sovětských časů přitom ještě existovaly mnohé smělé plány, například na rozšíření tramvají k letišti ležícímu severozápadně od centra. Jeden z návrhů předpokládal i překročení Irtyše a zavedení tramvajové dopravy na levém břehu této významné řeky (centrum a většina města se rozkládá na pravém břehu řeky). Výstavba mostu pro tramvajovou dopravu byla opravdu spuštěna a taktéž došlo na levém břehu i k pokládce některých kolejí. Jenže peníze se s blížícím se rozpadem SSSR kutálely směrem k projektu čím dál méně, až se práce nakonec zastavily. Po privatizaci tramvajové dopravy v polovině 90. let došlo k rozhodnutí koleje a některé další komponenty připravované trati vytrhat a prodat a v místě nedokončeného tramvajového mostu byl vztyčen most automobilový. Jako památka zůstaly některé opory. Snímek je z roku 2014. (foto: Valerij Kozlov)

 

Text: Vít Hinčica

Spolupráce a foto: Valerij Kozlov

 

Podobné články