Prohlédněte si nové jednotky metra pro Vídeň

Vídeňský DP (Wiener Linien) ve spolupráci se společností Siemens ukázal, jak budou vypadat jeho nové soupravy metra. Ty by měly sloužit v podzemí rakouské metropole od roku 2020. Celkem má Siemens dodat do Vídně 204 vagónů, které budou tvořit 34 šestivozových souprav. Vůbec poprvé budou jednotky označované jako typ X uzpůsobeny pro automatické vedení vlaku (tedy bez strojvůdce).

Nová řada X. Ne, to není iPhone, ale nová jednotka metra pro Vídeň. (foto: Wiener Linien)

Jednotky by měly sloužit na linkách U1, U2, U3 a U4, u nichž zatím funguje poloautomatické řízení provozu, anebo manuální. Od roku 2024 by se pak jednotky metra X měly stát základem pro provoz na nově budované trase U5, kde již bude využito plně automatického provozu.

Interiér jednotek bude klimatizovaný a průchozí v celé délce vlaku. (foto: Wiener Linien)

Část sedadel bude sklopných, jiná sedadla pak budou řešena jako podélná. (foto: Wiener Linien)

Siemens vyhrál zakázku na nové soupravy metra na podzim 2017. Vrátil tak porážku svému kanadsko-německému rivalovi Bombardieru, který předtím porazil Siemens v tendru na nové tramvaje. Celkem může Siemens dodat do Vídně až 45 vlaků (270 vozů) za více než 550 mil. €, základní kontrakt však zahrnuje „jen“ 34 souprav. Dodávky mají probíhat v letech 2020–30. Siemens má navíc zajistit i 24letou údržbu jednotek.

Metro řady X na propagačním videu dopravce. (zdroj: Wiener Linien)

Siemens pro potřeby rakouského hlavního města musel vyvinout zcela novou platformu metra, které svým designem odkazuje na starší soupravy, které kličkují tunely pod Vídní dnes. Základní hrubá stavba nového metra má být vyhotovena z hliníku. Výroba proběhne v závodě Siemensu přímo ve Vídni. V minulosti již Siemens jednotky metra do Vídně dodával, poprvé již v roce 1972. Právě tyto nejstarší jednotky známé jako „Silberpfeil“ (Stříbrný šíp) by měly nové soupravy řady X nahradit.

Libor Hinčica

Metro řady X pro Vídeň. (foto: Wiener Linien)