Patrové autobusy pro Ostravu

Včera jsme si v článku na našem webu představili záměr ostravského DP zakoupit si dvojici patrových autobusů, které by měly primárně sloužit na lince č. 88, jež by měla mít ryze turistický charakter. Dnes se podíváme blíže na to, jak by nové autobusy měly vypadat, neboť v mezičase se objevila na portálu zadavatele potřebná dokumentace.

New Routemaster v ulicích Londýna. (zdroj: Wikipedia.org)

Podle vypsaného výběrového řízení by měly být dva autobusy dodány nejpozději do 180 dnů od podpisu smlouvu. Vozidla by měla být provedena buďto v provedení na stlačený zemní plyn (CNG), anebo v hybridním. Pokud by byla nabídnuta a dodána hybridní vozidla, bylo by to poprvé, co by se v Ostravě tato technologie pohonu použila. Ve spodním patře by měly být autobusy v co největší míře nízkopodlažní a být svým řešením vhodné pro nasazení v městské i příměstské dopravě. Max. délka je omezena na 13 m, šířka pak na 2,6 m a výška na 4 m. Celková obsaditelnost by měla být min 75 osob, z čehož sedících by mělo být vždy min. 65 osob. Všechna sedadla mají být umístěna příčně, podélné uspořádání je připuštěno jen u sklopných sedadel. Předpokládá se, že budou použita standardní sedadla, jež ostravský DP používá, tzn. s dřevěnou konstrukcí, jako ekvivalent mohou výrobci nabídnout sedadla plastová. Prostor pro cestující má být klimatizován. Vozy navíc mají být vybaveny také kamerovým systémem, min. 10 USB nabíječkami pro cestující a mají být připraveny pro zapojení WiFi.  

Max. rychlost je stanovena na 80 km/h. Minimální dojezd má být 450 km. Motor na CNG má mít min. výkon 340 kW, v případě použití hybridního pohonu se počítá s výkonem spalovacího motoru min. 170 kW a elektromotorem o výkonu min 110 kW. Převodovka má být automatická.

Životnost autobusů má být min. 12 let. Dveře vozidla by měly být šířku 1 200 mm, u předních je připuštěno pouze 800 mm. U druhých dveří má být situována ručně výklopná plošina pro usnadnění nástupu a výstupu cestujících na invalidním vozíku. Autobusy by měly být vyhotoveny v novém korporátním laku ostravského DP, který se poprvé objevil na trolejbusech Škoda 26 Tr dodaných na konci roku 2017. 

Před vypsáním výběrového řízení oslovil dopravce trojici společností (v rámci průzkumu trhu), na jejichž podvozcích patrové autobusy vznikají, a sice Volvo, MAN a Scania. Budoucí dodavatel pro Ostravu musí v rámci kvalifikace prokázat, že v posledních třech letech minimálně jeden patrový autobus v délce do 15 m vyrobil.

V rámci hodnocení má 90% váhu pořizovací cena vozidel a náklady na předepsanou údržbu (po období 2 let). 10% váhu má pak termín dodání. Nabídky mají být, jak už zaznělo ve včerejším příspěvku, podávány do 9. 4. 2018. Odhadovaná cena za oba autobusy je 18 mil. Kč.

Libor Hinčica