Solaris prodal v roce 2017 nejvíce vozů ve své historii

1 397 autobusů a trolejbusů. Přesně tolik prodal polský Solaris Bus & Coach v roce 2017. Největším odběratelem se stalo Polsko, druhá příčka patří poprvé Itálii a třetí Německu. Meziročně bylo vyrobeno o 97 autobusů (a trolejbusů) více.

Autobusy Solaris New Urbino ve společnosti historického vozu Soalris Urbino. Jedná se o jeden z prvních vyrobených vozů. Solarisu. (foto: Solaris Bus & Coach)

Na polském trhu se podařilo Solarisu udržet pozici místního lídra v oblasti prodejů městských autobusů nad hmotnost 8 tun, když jeho tržní podíl po patnácté v řadě přesáhl 50 %. Celkem bylo polským dopravcům předáno 442 vozidel, o rok dříve šlo o 471 vozů. V Polsku se ovšem v roce 2017 mohutně nakupovalo a ve výsledku z toho profitovaly více jiné značky než Solaris. Ten sice zůstal tahounem, když prodal 51 % všech autobusů a trolejbusů v zemi, o rok dříve mu ale patřil 66% tržní podíl. Zatímco Scanie, Autosan a český SOR udržely své předloňské podíly (česká společnost měla ve sledovaném období dodat do Polska 30 městských autobusů, což představuje zhruba 4% podíl), výrazně narostly prodeje Volvu (4 %) a zejména MANu (ten měl v roce 2016 podíl 1 %, v roce 2017 ale už 9 %).

Počet prodaných autobusů v Polsku. (zdroj: Solaris Bus & Coach)

Z největších zakázek Solarisu na polském trhu můžeme zmínit například dodávky autobusů pro MPK Kraków (97 vozů, z toho 20 elektrobusů), PKS Grodzisk Mazowiecki (49 ks) a MPK Częstochowa (40 ks). Z 442 prodaných vozů bylo 48 plně elektrických, v roce 2017 pouze ve formě elektrobusů.

Výše uvedený graf převedený do procentuálního podílu. (zdroj: Solaris Bus & Coach)

Solarisu se ale dařilo hlavně v exportu, který mu navzdory určitým ztrátám v Polsku dopomohl překonat jeho doposud nejlepší výsledek z roku 2014, kdy prodal 1 380 autobusů a trolejbusů. Tehdy bylo exportováno 1 100 vozidel, v roce 2017 šlo o 955 vozů (a v roce 2016, pro srovnání, o 829 vozů). Zatímco v roce 2016 bylo největším zahraničním odběratelem Německo (276 vozů), v roce 2017 se náš (i polský) západní soused posunul s 200 prodanými kusy až na třetí příčku a přeskočen byl Itálií (225 ks). Významná pak byly dodávky pro Norsko (109 autobusů), Lotyšsko (96 vozů), či Izrael (57 autobusů). Až na sedmé pozici se z pohledu zahraničních zákazníků ocitla s 38 prodanými kusy Česká republika. Na Slovensko loni zamířilo 21 vozů.    

Prodeje autobusů a trolejbusů do zahraničí. (zdroj: Solaris Bus & Coach)

Obrat Solarisu dosáhl v loňském roce 1,85 mld. zlotých, tedy zhruba 11,1 mld. Kč. Počty vyrobených vozidel by byly patrně ještě vyšší, kdyby se Solaris v loňském roce účastnil všech tendrů, které mu umožňovaly účast. Do některých se však vůbec nehlásil. Důvodem byla skutečnost, že výroba narážela na své kapacitní možnosti. Ruce výrobci svazovala zejména paralelní výroba velkého množství produktů v rámci dvou konstrukčně odlišných typových řad. V roce 2017 se totiž na výrobní lince nadále vyráběly autobusy tzv. třetí generace i New Urbino. Na počátku letošního roku však starší modely z nabídky výrobce zmizely a produkční řada zeštíhlela. Firma například momentálně nenabízí podle svých webových stránek 15m vozy nebo nejkratší modely Urbino 8,6 a 8,9 LE.

Vývoj prodeje autobusů Solaris v čase. (zdroj: Solaris Bus & Coach)

Menší nabídka ale firmě prozatím vrásky dělat nemusí. Rok 2018 by měl být totiž ještě úspěšnější než ten předešlý. Už nyní má totiž Solaris nasmlouvané dodávky přes 1 400 autobusů a do konce letošního roku jistě budou ještě nějaké smlouvy uzavřeny. Solaris navíc hodlá investovat do dalšího rozšíření své výroby.

Pohled do výrobního závodu Solarisu. (foto: Solaris Bus & Coach)

V letošním roce by měl Solaris představit celkem tři novinky. O jedné z nich jsme u nás na webu již hovořili, konkrétně o tříčlánkovém trolejbusu, který by se měl stát základem pro 24m elektrobusy a hybridy. Další novinkou má být 12m vodíkový autobus a upravený low entry model Urbino 12 LE, pro který se používá momentálně pracovní jméno „lite“. Ten by měl garantovat provozovatelům opravdu nízké provozní náklady.

Libor Hinčica