Ostrava chce patrové autobusy

Dopravní podnik Ostrava vypsal dne 28. 2. 2018 soutěž na dodávku dvou patrových autobusů pro městskou hromadnou dopravu. Tyto autobusy by měly být podle dřívějšího vyjádření zástupců metropole Moravskoslezského kraje nasazeny na novou autobusovou linku číslo 88, která by měla spojit areál tzv. Dolní oblasti Vítkovice s ostravskou zoologickou zahradou.

Doubledeckery jsou nesmazatelným symbolem Londýna. (foto: negativespace.co)

Město si pohrávalo s myšlenkou, že by ve stejné relaci, v naději na to, že by přilákalo davy turistů, mohlo zavést lanovou dráhu. V roce 2016 si nechalo vypracovat libereckou kanceláří SIAL architekti a inženýři spol. s r. o. investiční záměr a studii proveditelnosti za 1.028.500 Kč (včetně DPH), která měla říct, zda se lanová dráha města vyplatí. Primátor města Ostravy Tomáš Macura ještě na konci roku 2016 uvedl: „Výsledky studie ukázaly, že projekt je životaschopný a může vstoupit do další fáze. Již víme, že lanovka nebude primárně součástí městské hromadné dopravy, ale bude převážně turistickou atrakcí.“ Přípravy pak pokračovaly i v roce 2017, na podzim téhož roku se však začaly objevovat pochybnosti o smysluplnosti záměru. Ostravský radní pro dopravu Lukáš Semerák se pak nechal v lednu 2018 slyšet: „Studie nám řekla, že by vzniklo něco, co by za 300 miliónů korun prostě nefungovalo.“

Místo toho se objevila jiná myšlenka v podobě speciální autobusové linky, na níž by byly nasazeny patrové autobusy. Ostrava se tak snaží vytvořit nějaký nový symbol, který by snad mohl být pro turisty zajímavý. Lukáš Semerák pro Novinky.cz 15. 1. 2018 uvedl: „Bude to taková legrácka. Domluvili jsme se s dopravním podnikem, že si na léto pořídí nebo pronajme doubledecker. Už letos v létě tak bude dvoupatrový autobus vozit turisty po přímé lince mezi Dolní oblastí Vítkovice a zoologickou zahradou. Dosud se lidé přímo bez přestupování z industriálního areálu do ZOO nedostali.“ Tato takzvaná legrácka má již svou odhadovanou hodnotu – 18 mil. Kč (tedy 9 mil. Kč/vůz).

Součástí vypsaného tendru je také požadavek na dodání speciálního servisního nářadí a diagnostického zařízení. Autobusy mají být nové, nemůže se tedy jednat o starší repasované doubledeckery například z Londýna (upravené pro pravosměrný provoz). Na lince mají být cestující přepravováni zdarma a město věří, že se mu takto podaří vyřešit částečně problémy s parkováním zejména u zoologické zahrady, kterou ročně navštíví kolem půl miliónu lidí.

Nabídky na patrové autobusy mají být podávány do 9. 4. 2018. Podle jízdního řádu, jenž bude platit od vyhlášení, by plánovaná linka č. 88 měla mít pouze zastávky ZOO, Svět techniky a Dolní Vítkovice. Jízdní doba mezi konečnými by měla být 13 minut (v kombinaci trolejbusu a tramvaje s přestupem jde dnes o cca 20–24 minut v závislosti na délce přestupu). Interval na autobusové lince by měl být 20minutový a v provozu by měla být jen o víkendech a státních svátcích (a to včetně státních svátků v Polsku). O případném využití vozidel v pracovních dnech se má teprve přemýšlet.

Zadávací dokumentace na profilu zadavatele (ostravského DP) v době uzávěrky tohoto příspěvku uveřejněna ještě nebyla. Proto se k tématu v nejbližší době ještě vrátíme a povíme si bližší údaje o tom, jak by vlastně měly nové autobusy vypadat. 

Libor Hinčica