Bělehrad hodlá zrušit trolejbusy

Elektrobusy jako náhrada trolejbusů. To je plán vedení hlavního města Srbska, které trolejbusy provozuje od roku 1947. V nedávné minulosti se opakovaně mluvilo o tom, že by mohly trolejbus z ulic města odporoučet, vždy se ale podařilo toto nebezpečí zažehnat. Nyní se však zdá nebezpečně blízko.

Přežijí trolejbusy v Bělehradě další snahu o likvidaci? (zdroj: Wikipedia.org)

Praha se pokouší napravit historický omyl a trolejbusy do ulic města vrátit, obrovské ambice na využití moderních trolejbusů má řada německých měst v čele s Berlínem, s myšlenkou na zavedení parciálních trolejbusů koketuje opět také švédský Stockholm. Bělehrad ale hledá příklady jinde. Jak uvedl starosta města Goran Vesič – po vzoru Moskvy se hodlá vydat Bělehrad náhradou trolejbusů elektrobusy. Moskevská náhrada trolejbusů je přitom prozatím provázená trapnou a opakovaně neúspěšnou snahou o zprovoznění prvních elektrobusů a flotila 200 avizovaných vozidel je prozatím v nedohlednu.    

V Bělehradě je dnes v provozu okolo 80 vozidel, jež slouží na sedmi linkách obsluhujících centrum města. Trolejbusy byly vyrobeny ruskou Trolzou a běloruským Belkommunmašem, přičemž nejstarším vozům je letos 16 let, nejmladším jen 8. V rámci chystané obnovy vozového parku autobusů hodlá město pořídit celkem 200 autobusů. Z tohoto počtu má být 50 článkových, 20 minibusů a 80 elektrobusů. Elektrobusy ale neposlouží jako náhrada dieselových vozů, ale právě trolejbusů.

Další změnou, kterou Bělehrad zvažuje, je možnost zajištění provozování tramvajové dopravy externím partnerem (soukromníkem). Aby k tomu mohlo dojít, je zapotřebí změnit legislativní rámec, neboť současná srbská legislativa umožňuje provoz drážní dopravy (tramvají i trolejbusů) jen veřejným (státním či polostátním) firmám.

Libor Hinčica