Menu

Záchrana trolejbusů v Ciudad de México?

Trolejbus v Ciudad de México. (foto: Luis Herón Cordero Padrón)
Trolejbus v Ciudad de México. (foto: Luis Herón Cordero Padrón)
Stáhnout PDF
Nezařazené
22. 11. 2018 19:02
Redakce
1 minuta čtení

Před více než rokem jsme informovali o špatném stavu trolejbusového provozu v hlavním městě Mexika, Ciudad de México, a možné náhradě trolejbusů elektrobusy. Nově zvolená primátorka města, Claudia Sheinbaum, nicméně trolejbusy, alespoň prozatím, nezavrhla a dala jejich obnově zelenou.

Trolejbus v Ciudad de México. (foto: Luis Herón Cordero Padrón)

Plán mobility

Tento týden představila primátorka Sheinbaum, mj. spoludržitelka Nobelovy ceny míru z roku 2007 v souvislosti s bojem proti klimatickým změnám, strategický plán mobility města na příští rok. Tento plán se věnuje i trolejbusům, o kterých tvrdí, že se jejich park oproti loňskému roku smrskl o 12 % na zhruba 300 vozů a z něj je momentálně v provozu k vidění jen 63 % vozidel, přičemž jejich průměrný věk se blíží 30 létům. Pro příští rok se počítá s nákupem nových trolejbusů. Kolik vozů se má nakoupit, není z plánu jasné, primátorkou uváděná investice ve výši 500 mil. pes (asi 565 mil. Kč) se totiž vztahuje nejen k trolejbusům, ale i tamní lince lehkého metra. V nedávném rozhovoru ovšem primátorka uvedla, že se koupí alespoň 100 nových trolejbusů. Jestli už příští rok, nedodala, avšak vzhledem k tomu, že prohlásila, že jeden trolejbus “může stát 6 mil. pesos” (to je ani ne 7 mil. Kč), je víceméně jasné, že se na stovku vozidel příští rok nedostane. Protože se však do nových trolejbusů naposledy investovalo v 90. letech, i menší investice by znamenala změnu v celkovém vývoji. Ostatně elektrobusy ve strategickém plánu zmíněny nebyly, ačkoli se je v zemi sombrer snaží prosazovat přední evropští i čínští hráči, mj. třeba skupina Daimler. Možná ani není divu, protože na velké experimenty teď město pomýšlet nemůže, jelikož mu například nejezdí rovných 101 souprav metra a jeho infrastruktura je tak špatná, že i cesta autem může být v přeplněných ulicích hlavního města někdy rychlejší. Ciudad de México je zářným příkladem toho, že životnost kvalitně vyrobených trolejbusů může být i s minimální údržbou nesmírně vysoká, bude tedy jen dobře, pokud se jich město jen tak nezbaví, čistší a ekonomičtější náhradu totiž za ně jen sotva nenajde.

Text: Vít Hinčica

Podobné články