V Tychách startují stavbu trolejbusového prodloužení

Jak jsme již informovali na konci loňského roku, plánoval si letos tyšský dopravce Tyskie Linie Trolejbusowe (TLT) pořídit tři parciální trolejbusy a postavit nový úsek trolejbusové trati. Své záměry do puntíku plní.

Na začátku srpna testoval dopravce budoucí společný, ovšem nezatrolejovaný úsek trolejbusových linek E a G. (foto: TLT)

Parciální trolejbusy

Tři nové 12m vozy s cca 20km autonomním dojezdem na baterie vysoutěžily TLT v lednu roku 2018, byť kvůli jediné podané nabídce cena oproti té odhadované neklesla, ale porostla z 6,150 mil. na téměř 6,9 mil. zlotých. To je v přepočtu závratných 14 mil. Kč za vozidlo, na druhou stranu cena obsahuje prodlouženou záruku 49 měsíců či některé běžné servisní úkony. Dopravce si vozy přes citelné zdražení stejně koupil, přičemž zdůraznil, že životnost trolejbusu je mnohem delší než autobusu, a před necelými dvěma týdny se pochlubil fotkami prvního z nich.

Nová trať

Tento měsíc také startuje stavba trolejbusové trati ze stávající konečné Paprocany Pętla směrem na jihovýchod po ulici Sikorskiego, čímž budou obslouženy starší sídliště Zuzanna a novější čtvrť Z1. Stavba začne přenesením provozu do pravé části čtyřproudové komunikace, což si s sebou vyžádá také dočasné zrušení některých parkovacích míst umístěných podél ulice. Dopravce s městem se za komplikace, které by měly trvat do června příštího roku, omluvili. Daleko chvályhodnější je ovšem to, že společně nad stavbou přemýšleli, neboť sloupy trakčního vedení sice budou vyhovovat normám, ale budou mít esteticky přijatelnou podobu, tak aby nehyzdily okolí. Celkem 72 sloupů navíc bude vztyčeno téměř výhradně ve středovém zeleném pásu a na nich budou připevněny výložníky ze sklolaminátu. Tím, že budou sloupy zároveň nést osvětlení z LED diod, se tedy tzv. “zabijí dvě mouchy jednou ranou” a nadto se zamezí tomu, aby vznikl “les sloupů”.

TLT sdílely fotku prvního z nových trolejbusů. Ten byl právě dokončen v závodě Solarisu. (foto: Solaris Bus & Coach S.A. / TLT)

Součástí investice ve výši asi 45 mil. Kč bude i výměna trolejí v délce cca 600 m od kruhového objezdu Zesłańców Sybiru ke stávající smyčce Paprocany Pętla. Ta bude po dostavbě nového úseku zlikvidována, protože na novou konečnou Tychy Sikorskiego Wiadukt, která bude asi o 1,2 km dále, bude prodloužena linka E, jež se stane polookružní. Stejně tak sem povede nová polookružní linka G. Protože obě linky budou mít část trasy bez trolejového vedení, budou muset být nasazovány vozy s přídavnými bateriemi. Nové vozy jsou sice řešeny jako parciální, ale stačit pro obsluhu obou linek nebudou. Dopravce však má v 21členné flotile 15 zástupců, kteří mohou na baterie ujet 2 až 3 km, což by mělo pro obsluhu nezatrolejovaného úseku o délce cca 2,2 km (bude pro linky E a G společný) stačit.

Ke stavbě nového trolejbusového úseku předseda společnosti TLT, Marcin Rogala, uvedl: "Délka trolejbusové sítě v Tychách je nyní téměř 36 km, avšak každý dodatečný kilometr je pro nás významný, díky tomu můžeme obsloužit větší počet obyvatel.”

TLT má jen 21 vozidel, ale propagaci trolejbusové dopravy věnuje značné množství úsilí i času. Mj. téměř každý měsíc otevírá své brány dětem a pořádá pro ně různé zábavně-vzdělávací akce. (foto: TLT)

Text: Vít Hinčica