Ani napotřetí. Ostravě se nedaří získat nabídku na patrové autobusy

Hlavně se nevzdávat. Dvojice předešlých neúspěchů v tendru na nové patrové autobusy pro ostravský Dopravní podnik neodradila dopravce od toho, aby se pustil do v pořadí již třetí soutěže, kterou vypsal dne 5. 9. 2018. Ani tentokrát se ale nepodařilo zakázku uzavřít, protože opět nepřišla ani jedna nabídka.

Touze po svezení patrovým autobusem lze snadno vyhovět. Občané Ostravy se za nimi mohou dostat za pouhé 2 hodiny a 15 minut a prožít skutečný zážitek. (Zdroj: pixabay.com)

Dopravní podnik Ostrava vypsal výběrové řízení na nákup patrových autobusů poprvé na konci února 2018. Vozidla, jejichž odhadovaná hodnota byla 18 mil. Kč, měla být vybavena buďto plynovým, anebo hybridním pohonem. Určena měla být pro provoz na trase mezi ostravskou ZOO a areálem bývalých železáren ve Vítkovicích.

S nápadem seznámil už předtím veřejnost ostravský náměstek primátora pro dopravu Lukáš Semerák (Hnutí Ostravak), který nákup dvojice autobusů označil za „legrácku“. Autobusy měly svým netradičním charakterem sloužit jako lákadlo pro turisty, aniž by však bylo zřejmé, kolik se jich v relaci mezi oběma body dnes přepravuje, anebo přepravovat hodlá. Linka navíc měla mít jen víkendový provoz, takže se začalo následně přemýšlet i o tom, na jakou linku (či linky) by bylo možné nasadit vozidla i přes pracovní dny, protože vyhodit 18 miliónu korun za vozidla jezdící jen o víkendu je i v Ostravě považováno za čirý nesmysl. 

Nicméně nákup autobusů se nepodařilo zrealizovat a jako legrácka tak dnes nepůsobí vozidla, ale spíše způsob přípravy technické specifikace. Do prvního tendru totiž nebyla podána ani jedna nabídka a úplně stejně pak dopadl i druhý tendr. Důvodem nezájmu byly podle námi oslovených výrobců jednak přehnané požadavky dopravce na záruky takto specifických vozidel, ale zejména poptávání produktů, které na trhu neexistují, a nadto v konfiguraci, která je jednoduše nereálná.

V září 2018 proto přišla třetí soutěž, která ale nebyla pojata jako standardní výběrové řízení, ale již jako jednací řízení s uveřejněním. Do něj mohli zájemci podávat nabídky do 8. 10. 2018, přičemž museli prokázat splnění stanovené kvalifikace a několika vybraných bodů specifikace vozidla, jež si dopravce stanovil. Ostatní parametry a požadavky už mohly být předmětem konzultací s výrobci. Problémem ovšem bylo, že i v těch několika málo povinných podmínkách byly takové, jež nemohl žádný uchazeč splnit. Proto ani do 8. 10. 2018 se žádný uchazeč nepřihlásil a tendr opět skončil neúspěchem. Nicméně počet pokusů je nevyčerpatelný.

Libor Hinčica