Výrobci Solaris a Stadler podepsali smlouvu na dodávku tramvají pro Krakov

V Krakově byl v roce 2015 testován prototyp vozu Solaris Tramino, jenž je dnes provozován v Poznani. (foto: Solaris Bus & Coach)

Společnosti Solaris Bus & Coach a Stadler Polska podepsaly smlouvu s MPK Kraków na dodávku až 50 nových nízkopodlažních tramvají. Základní kontrakt počítá s dodávkou 35 vozů, zbylých 15 je předmětem opce. 

O zajímavém vývoji velkého tendru na tramvaje v Krakově, kterého se mj. účastnila i česká Škoda Transportation, jsme vás zde na webu několikrát informovali. Výběrové řízení po složitých průtazích a odvoláních k soudu vyhrála Pesa, která ale nebyla schopná doložit ve stanovených termínech bankovní záruky, a to ani poté, co jí krakovský DP několikrát prodloužil lhůtu na předložení dokumentů o zajištění financování. Nakonec tak MPK Kraków zvolil cestu jistoty – smlouvu s Pesou pro nesplnění podmínek nepodepsal a tendr přiklepl druhému účastníkovi v pořadí, jímž bylo konsorcium Solarisu a Stadleru.

Dopravce podepsal smlouvu s výrobci dne 16. 1. 2018. Celkem 35 tramvají by mělo konsorcium dodat za částku 314 mil. zlotých, tedy zhruba 1,884 mld. Kč (cca 53 mil. Kč za vozidlo). Celý dodávka má být dle smlouvy předána zákazníkovi v prvním čtvrtletí roku 2020. Nákup tramvají má být spolufinancován EU, která by měla na projekt poskytnout téměř 125 mil. zlotých (cca 750 mil. Kč).

Solaris začal do Krakova dodávat své autobusy již v roce 1997 jako jednomu z prvních zákazníků. Později se zde snažil uspět i se svými tramvajemi, nicméně poslední tendr dopadl ve prospěch Pesy. Nyní se již Solaris vítězství dočkal, byť na něj nakonec dosáhl z druhého místa. Podobně přitom v minulosti uspěl Solaris se svými tramvajemi také v dalším polském města – Olsztyně.

Nové tramvaje pro Krakov by měly mít délku 33,4 m a šířku 2,4 m. Pojmout by měly 147 stojících (při 5 os/m2) a 80 sedících cestujících. Ve shodě s dříve dodávanými vozidly budou nést tramvaje obchodní jméno Tramino Kraków. Ve výbavě samozřejmě nebude chybět klimatizace salónu cestujících, kamerový systém a další dnes prvky výbavy obvyklé u vozidel MPK Kraków. Cestující budou moci využít USB nabíječek na palubě vozidel, která budou všechna vybavena také systémem počítání cestujících.  Zajímavostí je šířka dveří 1 400 mm, která by měla přispět k rychlejší výměně pasažérů. Ve výbavě by neměly chybět ani zásobníky energie, do kterých se bude ukládat energie při brždění. Autonomně mimo trolejové vedení by pak měly tramvaje zvládnout ujet cca 3 km.

Libor Hinčica za využití TZ Solaris Bus & Coach