Menu

Další tramvaje Electron pro Kyjev

Electron doposud vyrobil a předal do provozu jen 12 tramvají. Ambice byly původně mnohem větší. (foto: Electron)
Electron doposud vyrobil a předal do provozu jen 12 tramvají. Ambice byly původně mnohem větší. (foto: Electron)
Stáhnout PDF
Nezařazené
15. 06. 2017 15:04
Redakce
1 minuta čtení

Ukrajinské hlavní město se dočká dalších nových nízkopodlažních tramvají výrobce Electron. Firma ze Lvova je výrobcem tramvají, trolejbusů, elektrobusů i autobusů a její vznik je datován do roku 2011, kdy byla založena jako joint-venture ukrajinské společnosti Avtotehnoprojekt a německé firmy TransTec F&E, která pro nově vyvinuté tramvaje začala dodávat podvozky. Výrobní závod by měl dle údajů výrobce umožňovat produkci až 100 tramvají či trolejbusů ročně. Skutečná čísla jsou ale výrazně nižší.

Electron doposud vyrobil a předal do provozu jen 12 tramvají. Ambice byly původně mnohem větší. (foto: Electron)

Electron měl původně velké ambice dobývat trhy ve východní i v západní Evropě. Kdo měl možnost seznámit se na vlastní oči s jeho produkty, obvykle uzná, že vozidla by svým provedením rozhodně nedělala ostudu ani na českých kolejích (vzhledem k soudobé produkci u nás) a že zpracování se mnohdy soustředí i na detaily, které jsou u některých produktů u nás opomíjeny. Přesto je pozice Electronu poněkud problematická. V zemích na západ od ukrajinských hranic se dopravci bojí agresivní cenové politiky a jsou obrněni hradbou předsudků, která proniknutí na další trhy brání, navíc pomáhá i nepříznivá politická situace na Ukrajině, kdy je problematické zajistit u větších projektů financování skrze banky vně Ukrajiny. O důvodech vedoucích ke komplikovanému pronikání ukrajinského producenta na východ asi nemusí být ani řeč.

Electrony se vyznačují poněkud kontroverzním provedením zadního čela, které má připomínat autobus. Na fotografii je jediný pětičlánkový vůz pro Lvov. (foto: Electron)

Ve výsledku tak výrobce zhotovil doposud jen 12 tramvají, z toho 9 skončilo ve Lvově, kde jsou v provozu úzkorozchodné varianty (1000 mm) typového označení T3L44 (tříčlánkové vozy v počtu osmi kusů z let 2014–16) a T5L64 (jeden pětičlánkový vůz z roku 2013). Zbylé tři vozy typu T5B64 dodány do ukrajinské metropole Kyjeva, a to na konci let 2015 a 2016. Nasazovány zde jsou pod ev. č. 801–803 na linky tramvajové rychlodráhy na pravém břehu Dněpru.

Interiér tramvaje pro Lvov. (foto: Electron)

V červnu 2017 bylo oznámeno, že se flotila Electronů T5B64 v Kyjevě rozšíří, když provozovatel Kyivpastrans vyhlásil výsledky tendru na dodávku dalších sedmi nízkopodlažních vozů. V nich firma ze západní Ukrajiny porazila ruskou konkurenci, a sice závod UKVZ (Usť-Katavskij vagonstrojitělnyj závod). Cena za 7 nových tramvají má činit přibližně 301 mil. hřiven (cca 265 mil. Kč, tj. zhruba 37,8 mil. Kč za vůz).      

Třívozový lvovský Electron na snímku z roku 2016. (foto: Vít Hinčica)

Podobné články