Menu

Nová ukrajinská nízkopodlažní tramvaj – K-1M6

Tramvaj K-1M6 výrobce Tatra-Jug je částečně nízkopodlažní vůz se 70% podílem nízké podlahy. (foto: Tatra-Jug)
Tramvaj K-1M6 výrobce Tatra-Jug je částečně nízkopodlažní vůz se 70% podílem nízké podlahy. (foto: Tatra-Jug)
Stáhnout PDF
Nezařazené
06. 05. 2017 06:58
Redakce
1 minuta čtení

Výrobce Tatra-Jug (Tatra-Yug), který vznikl v roce 1993 jako společný podnik českých a ukrajinských firem (dnes je však výhradně v ukrajinských rukou), dotáhl do konce dlouho avizovaný projekt nové částečně nízkopodlažní tramvaje s typovým označením K-1M6.

Tramvaj K-1M6 výrobce Tatra-Jug je částečně nízkopodlažní vůz se 70% podílem nízké podlahy. (foto: Tatra-Jug)

Od produkce vozů Tatra-Jug T6B5, které byly na první pohled prakticky k nerozeznání od původních vozů vyráběných v ČR (resp. v Československu), přešel později výrobce k modernizovaným verzím K-1 a K-1M (částečně nízkopodlažní provedení) a vyrobil i tříčlánkové vozy K-1M8 (se středním nízkopodlažním článkem), přičemž všechny tyto vozy nezapřely svůj předobraz v českých tramvajích a využití know-how ČKD Tatra, ať již v oblasti výroby vozových skříní, či podvozků. V poslední době firma avizovala, že hodlá přijít na trh také s vozidlem zcela odlišné konstrukce, a sice s částečně nízkopodlažní tramvají se 70% podílem nízké podlahy.

Podvozek vozu K-1M6. (foto: Tatra-Jug)

Dne 5. 5. 2017 společnost vozidlo s typovým označením K-1M6 skutečně představila. Jedná se o tříčlánkový vůz o délce 26 800 mm, šířce 2 500 mm a výšce 3 500 mm, který je schopen jet rychlostí až 75 km/h. Kola mají jednotný průměr 700 mm, rozchod činí 1 524 mm. Pohon zajišťuje čtveřice trakčních motorů, každý o výkonu 85 kW. Částečně nízkopodlažní tramvaj pojme až 267 cestujících, kteří mohou pro nástup a výstup využít celkem čtvery dvoukřídlé dveře. U dvou dveří blíže středu vozidla je zajištěn nízkopodlažní nástup (podlaha ve výšce 360 mm nad temenem kolejnice). Nad krajními hnacími otočnými podvozky musí být podlaha vyvýšena a cestující zde musí překonávat dvojici schodů. Vyvýšeny jsou také sedačky nad prostředním běžným podvozkem, nicméně jeho konstrukce umožňuje zachování průchozí nízkopodlažní uličky (byť k sedadlům je nutné se dostat přes poměrně vysokou podestu).

Interiér vozu K-1M6. Ze snímku je dobře patrné rozdílné provedení výšky podlahy v oblastech podvozků. (foto: Tatra-Jug)

Na výrobě nové tramvaje se ve velké míře podíleli ukrajinští dodavatelé. Těch mělo na projektu participovat okolo 250. Ve výbavě prototypového vozidla nechybí klimatizace salónu cestujících, osvětlení v provedení LED či Wi-Fi připojení pro pasažéry.  

Prototyp tramvaje K-1M6 byl zkonstruován jako neadresný. O průběhu plánovaných zkušebních jízd výrobce Tatra-Jug prozatím neinformoval. 

Podobné články