Stavba tramvajové trati v Oklahomě zahájena

Americká Oklahoma začala s výstavbou své první nové tramvajové trati. Plánovaná tramvajová trať o délce 7,5 km bude tvořena jednou hlavní tratí (pomyslnou – byť poněkud deformovanou – osmičkou pojížděnou jednosměrně) a doplněna ve své jižní části navíc o tzv. Bricktown Loop (vytvořenou pomocí krátké spojky a sloužící k posílení dopravy v této oblasti), což je zřetelné z publikovaného plánku. Délka této smyčky bude 3,2 km.

V Okhlahomě budou sloužit nové tramvaje Liberty. Původně zde měly jezdit české vozy Trio od Inekonu. (zdroj: okc.gov)

V Okhlahomě budou sloužit nové tramvaje Liberty. Původně zde měly jezdit české vozy Trio od Inekonu. (zdroj: okc.gov)

Tramvaje v Oklahomě v minulosti podobně jako v celé řadě dalších měst USA již jezdily. Městská síť byla v provozu v letech 1903–1947, mimoto byly navíc v provozu ještě meziměstské tramvajové tratě, z nichž poslední byla uzavřena v říjnu 1947 (půlroku po městské síti). Původní městský tramvajový provoz byl uveden do provozu dne 7. 2. 1903 a stejné datum – jen o 114 let později – bylo zvoleno i jako datum pro slavnostní zahájení výstavby nového systému.

První fáze výstavby tramvajového systému by měla zahrnovat dvě linky. (zdroj: okc.gov)

Na něm měly původně sloužit české tramvaje Trio od společnosti Inekon, která podala v nabídce na vozidla nejlepší nabídku. Nebyla však schopná doložit přísné finanční záruky, které Oklahoma vyžadovala, a tak se česká firma projektu vzdala. Vozidla v počtu pěti kusů tak nakonec dodá americká firma Brookville Equipment Corporation, která na trhu nabízí svůj model Liberty. Vozy budou vybaveny také bateriemi pro jízdu na úsecích bez trolejového vedení.

Návrh tramvajové linky v Oklahomě včetně znázornění dalších zvažovaných prodloužení. (zdroj: okc.gov)

Návrh tramvajové linky v Oklahomě včetně znázornění dalších zvažovaných prodloužení. (zdroj: okc.gov)

První z nových vozů Liberty by měl do Oklahomy zamířit již v říjnu 2017. Otevření provozu se předpokládá v prosinci 2018. Náklady jsou vyčísleny na 131 mil. dolarů a financování se – jako obvykle u podobných projektů ve Spojených státech – realizuje prostřednictvím speciální místní daně z prodeje – na financování tramvajového provozu putuje 1 % z každé prodané položky.