Menu

Konec trápení. Helsinky předčasně vyřadí 40 nízkopodlažních tramvají

Tramvaje Variobahn vyrábí od doby převzetí Adtranzu Bombardierem Stadler. V podmínkách o převzetí společnosti Adtranz existovala jediná výjimka – kontrakt pro Helsinky. Ten se brzy ukázal pro výrobce jako nezvladatelný. (zdroj: Wikipedia.org)
Tramvaje Variobahn vyrábí od doby převzetí Adtranzu Bombardierem Stadler. V podmínkách o převzetí společnosti Adtranz existovala jediná výjimka – kontrakt pro Helsinky. Ten se brzy ukázal pro výrobce jako nezvladatelný. (zdroj: Wikipedia.org)
Stáhnout PDF
Nezařazené
06. 12. 2017 16:59
Redakce
1 minuta čtení

V letech 1998–2003 si finské hlavní město pořídilo celkem 40 nízkopodlažních tramvají Variobahn, které byly dodávány společností Adtranz ve spolupráci s finským Transtechem (dnes součást skupiny Škoda Transportation). Jelikož Adtranz v průběhu dodávek převzal Bombardier, bylo na něm, aby dokončil původní objednávku a aby za již vyrobené vozy Variobahn přebral zodpovědnost.

Tramvaje Variobahn vyrábí od doby převzetí Adtranzu Bombardierem Stadler. V podmínkách o převzetí společnosti Adtranz existovala jediná výjimka - kontrakt pro Helsinky. Ten se brzy ukázal pro výrobce jako nezvladatelný. (zdroj: Wikipedia.org)

Pro výrobce se však stalo převzetí odpovědnosti za kontrakt, který sám v minulosti nepodepsal, noční můrou. Tramvaje se totiž ukázaly v provozu jako extrémně nespolehlivé. Trpěly řadou technických problémů, včetně lomů na podvozcích a skříních vozidel. Ani po téměř deseti letech od převzetí prvních vozů nebylo výjimečné, že byla více než polovina vozů odstavena z provozu. Dopravce HKL chtěl vozidla dokonce vrátit, nicméně Bombardier věřil, že se mu podaří tramvaje opravit a zajistit jejich provozní spolehlivost, a tak výrobce i provozovatel zasedli k jednacímu stolu, přičemž výsledkem byl v květnu 2007 kompromis, který zavazoval Bombardier k vykonávání 35letého servisu tramvají. Smlouva vstoupila v platnost od května 2008. V jejích podmínkách mj. bylo, že pokud budou denně odstaveny pro závady více než 4 vozidla, bude Bombardier sankcionován formou pokut. Pokud by bylo najednou odstaveno až osm tramvají, měl dopravce možnost odstoupit od smlouvy a požadovat vrácení peněz (původní hodnota kontraktu byla cca 76 mil. €).

Bombardier zřídil v Helsinkách speciální pracoviště, které se mělo o údržbu tramvají starat, ani to však nepomohlo k tomu, aby byla provozní nespolehlivost v helsinských podmínkách odstraněna. V srpnu 2017 tak došlo po dlouhých vyjednáváních k dohodě, která předpokládala zrušení nákupu vozů Variobahn. Tramvaje si do svého vlastnictví převezme Bombardier a jako náhradu dá výrobce Helsinkám 33 mil. € (cca 841 mil. Kč). Tramvaje měly být původně stavěny na 40letou životnost, v současné době tak některé vozy nejsou ani v půlce této doby. Navíc jsou perfektně servisované (byť ani to v náročných podmínkách Helsinek nebylo nakonec dostatečné).

Dne 30. 11. 2017 podepsali dopravce HKL a výrobce Bombardier Tranportation další dohodu, která předpokládá, že všech 40 vozů bude vyřazeno z provozu nejpozději do konce roku 2018. Oba signatáři dohody se mají společně snažit najít pro tramvaje nové působiště, které bude vyhovovat konfiguraci vozidel.

Již v červenci 2017 byly dva vozy Variobahn z Helsinek poslány na testování do Německa – objevily se v Mannheimu, Heidelbergu a Ludwigshafenu.

Libor Hinčica

Podobné články