Takto bude vypadat „polské VarioLF“

Polský Elbląg ukázal, jak by měly vypadat jeho nové tramvaje, které si objednal od poznaňského Modertransu. Vůbec poprvé půjde o tramvaje, které sice vycházejí stejně jako typ Moderus Alfa z koncepce starších vozů Konstal, nicméně budou disponovat střední nízkopodlažní částí. Tramvaje tak budou představovat jakousi obdobu českých vozů VarioLF.

Moderus Beta MF 09 AC v provedení pro Elbląg. (zdroj: www.elblag.eu) 

Vozy označené jako Moderus Beta MF 09 AC měl Modertrans v nabídce připravené již delší dobu. V minulosti se s nimi snažil uspět ve výběrovém řízení na nové vozy pro Olomouc, nicméně jeho nabídka byla tehdy vyloučena. Na domácím polském trhu o vozidla této koncepce dlouho zájem mezi dopravci nebyl, nakonec však letos poptával provedení částečně nízkopodlažního sólo vozu Elbląg. Vítězem výběrového řízení se stal podle očekávání Modertrans, který nabídl trojici vozů za částku 6,825 mil. zlotých (2,275 mil. zlotých na vůz, tedy zhruba 13,8 mil. Kč). Zcela nové tramvaje (byť vycházející ze starší koncepce) tak budou do města dodány za výrazně nižší částku, než je u nás obvykle vynakládána na tzv. modernizaci za využití nové vozové skříně.

Takto by měl být řešen interiér nových tramvají. (zdroj: www.elblag.eu) 

Podoba nových tramvají pro Elbląg byla původně tajemstvím. Výrobce měl veškeré vizualizace předložit do 30 dnů od podpisu smlouvy. Tato lhůta uplynula již ve druhé polovině července 2017, nicméně město se vzhledem svých nových tramvají pochlubilo až nyní. Nové tramvaje by měly být délku 14,3 m a ve vozovém parku nahradí starší tramvaje Konstal 805 Na. Kromě nákupu nových vozů by se měl Elbląg investovat také do infrastruktury a vozovny. Celkem hodlá město realizovat projekty za 14 mil. zlotých (cca 85 mil. Kč), přičemž většinu z této částky má pokrýt dotace z EU (9,7 mil. zlotých; zhruba 58,9 mil. Kč).

Předpokládá se, že Elbląg nebude jediným polským provozem, který tramvaje tohoto provedení bude pořizovat. Také prozatím neuzavřený tendr na deset nových vozů pro katovickou aglomeraci počítá s vozidly této délkové kategorie a řešením nízkopodlažního oddílu. Částečně nízkopodlažní vozy vycházející z koncepce vozů PCC jsou již nyní velmi populární především v ČR, na Ukrajině a v Rusku.

Libor Hinčica