Škodovka uspěla v tramvajovém tendru pro Sofii, čeká se na výsledek z Athén

Plzeňská Škodovka se v pátek pochlubila úspěchem v bulharské Sofii, městě, které je s českými tramvajemi historicky dlouhodobě spjato. Současně s tím by se dle informací z řeckých zdrojů měl k cíli blížit i tendr pro Athény, o kterém jsem informovali v červnu t. r. a kde Škodovka měří své síly s dalšími dvěma hráči z oboru. 

Předběžná vizualizace nového vozidla pro Sofii. (zdroj: Škoda Transportation) 

Bulharský úspěch

Sofijský DP při nákupu 13 nových tramvají využije podpory EU, která v rámci jednoho z místních integrovaných programů (začleněných pod Operační program rozvoje regionů) uhradí většinu nákladů na koupi vozidel. Zbytek uhradí město ze svých prostředků, přičemž i přes dotaci z EU bylo financování nových tramvají na straně Sofie omezeno a max. rozpočet na jedno vozidlo byl stanoven na přibližně 51 mil. Kč. Cena v rámci hodnotících kritérií měla váhu 50 %, zbytek připadal na technické vlastnosti vozidel, dobu dodání, záruční podmínky atp. Nabídky, které by překročily celkový rozpočet cca 671 mil. Kč, měly být automaticky kvůli finančnímu stropu vyloučeny, ačkoli by v jiných kritériích mohly být lepší.

V soutěži se nakonec utkali jen dva soupeři – česká Škoda Transportation a polská PESA. Ta do města v minulosti tramvaje již dodávala. V roce 2013 získala Sofie 20 vozů, o dva roky později pak dodal polský výrobce dalších 5 vozidel, které město financovalo prostřednictvím půjčky od Evropské investiční banky. Pro následující období do roku 2020 hovořilo vedení města ještě v roce 2015 o tom, že by rádo nakoupilo až 50 nových vozů, realita je ale poněkud skromnější a výběrové řízení nakonec počítalo jen s 13 vozidly.

Jeho vítězem se stala česká Škoda Transportation, která měla podat nabídnout v hodnotě cca 610 mil. Kč, v této ceně je ale zahrnuta také dodávka vybraných náhradních dílů, diagnostického zařízení a školení pracovníků. Samotná vozidla měla být podle bulharských médií levnější a vyházet na cca 45,5 mil. Kč/ks. V celkovém hodnocení získala nabídka Škodovky 94,22 bodů ze 100.   

Ačkoli bulharský tisk spekuloval o tom, že by nové tramvaje měly s největší pravděpodobností odpovídat vozidlům ForCity Plus dodávaným do Bratislavy, ve skutečnosti se Škodovka přihlásila s modelem ForCity Classic. Do této rodiny vozidel spadají tramvaje koncepce „Multigelenk“, tedy s neotočnými podvozky a 100% podílem nízké podlahy. Koncepčně by tramvaje pro Sofii měly vycházet z vozidel pro turecké město Eskişehir, kam má dodat na základě vítězství v loňském tendru 14 tramvají.

Vozy pro Sofii by měly být klimatizovány a pojmou téměř 200 cestujících (při 5 os/m2). Max. rychlost má být 70 km/h, rozchod 1 009 mm. Po Praze, Bratislavě, Rize a Helsinkách bude Sofie páté hlavní město EU, kde bude možné narazit na tramvaje Škoda. Připomeňme, že nedávno smolně unikl Škodovce obří tendr na nové tramvaje pro polskou Varšavu a nadále se bojuje o přízeň dopravce v řeckých Athénách.

Kromě škodováckých tramvají je možné v ulicích Sofie potkat také nové trolejbusy nesoucí logo s okřídleným šípem. Do města jich bylo v nedávné minulosti dodáno na platformě karoserie polského Solarisu 70, z toho 50 kloubových.

Libor Hinčica