Budou se tramvaje VarioLF vyrábět v Rusku?

Deník Novosti Urala přinesl dne 11. 5. 2016 zajímavou zprávu. Česká společnost Pragoimex a ruská firma Uraltransmaš spolu na Fóru partnerských regionů Jihočeského kraje (které se konalo mezi 11. 5. až 13. 5. 2016 v Českém Krumlově) uzavřely dohodu o provádění oprav starších českých (československých) tramvají na území Ruské federace.

Tramvaje, které svým charakterem odpovídají českým vozům VarioLF, nalezneme v řadě měst bývalého SSSR. Svůj vlastní produkt má i Uraltransmaš. (zdroj: Uraltransmash.ru)

Tramvaje, které svým charakterem odpovídají českým vozům VarioLF, nalezneme v řadě měst bývalého SSSR. Svůj vlastní produkt má i Uraltransmaš. (zdroj: Uraltransmash.ru)

Bližší informace o rozsahu spolupráce ovšem deník nepřinesl. Obchodní představitel Ruské federace v ČR Sergej Stupar pouze pro noviny uvedl, že se na Urale předpokládá založení společného podniku zaměřeného na opravy tramvají, přičemž nebylo specifikováno, zda se bude jednat o tzv. modernizace starších vozů T3 za užití nové vozové skříně, jež známe důvěrně z ČR.

Podpis dohody byl směřován záměrně na jih Čech, neboť Sverdlovská oblast s místními organizacemi dlouhodobě spolupracuje. Delegace Sverdlovské oblasti podnikla mj. schůzku s českým ministrem průmyslu a obchodu Janem Mládkem.

Tramvaj 71-409 je řešena jako tříčlánková, avšak její délka činí pouhých 21,3 m. (zdroj: Uraltransmash.ru)

Tramvaj 71-409 je řešena jako tříčlánková, avšak její délka činí pouhých 21,3 m. (zdroj: Uraltransmash.ru)

Doplňme, že společnost Uraltransmaš se historicky soustředila na vývoj vojenské techniky. Civilní program v podobě výroby tramvají byl otevřen na začátku tisíciletí a v nabídce výrobce jsou dnes tři základní typy tramvají. Prvním z nich je 71-405, který je v podstatě kopií starších československých tramvají T6B5, dále se jedná o typy 71-407, jež svou koncepcí odpovídá vozům VarioLF, a 71-409 (tříčlánková varianta o délce 21,3 m odlišné koncepce).  

Český Pragoimex se dlouhodobě snaží na východní trhy orientovat, doposud však jeho tramvaje jezdily ze zemí bývalého Sovětského svazu jen v Rusku (v Moskvě 1 kus VarioLF, ve Volgogradě 2 ks T3R.PV) a donedávna také v uzbeckém Taškentu. Prosadit se ve východním teritoriu totiž není právě jednoduché. Prakticky identická vozidla, odpovídající nosnému typu produkce Pragoimexu (VarioLF) si totiž zvládají v postsovětských státech vyrábět vlastními kapacitami a za nižší ceny. Navíc se místní výrobci snaží dohánět i skluz ve výrobě opravdu moderních vozidel, která by mohla alespoň částečně konkurovat soudobé technice západních zemí, byť skutečná poptávka po těchto vozech není zatím ve většině měst v oblasti příliš velká.