Menu

Postupimské tramvaje KT4DC dorazily do Prahy

Tramvaje KT4DC z Postupimi v areálu pražských ústředních dílen. (foto: Universal Transport)
Tramvaje KT4DC z Postupimi v areálu pražských ústředních dílen. (foto: Universal Transport)
Stáhnout PDF
Nezařazené
11. 05. 2016 12:00
Redakce
1 minuta čtení

Ve středu 11. 5. 2016 dorazily do Prahy první dvě tramvaje KT4DC, které se rozhodl DP v německé Postupimi opravit u pražského DP, jenž uspěl ve výběrovém řízení na realizaci velkých oprav celkem 12 starších postupimských tramvají, a to za částku 85 mil. Kč.

Tramvaje KT4DC z Postupimi v areálu pražských ústředních dílen. (foto: Universal Transport)

Práce by měly být provedeny v rozsahu velké prohlídky dle spolkového zákoníku BOStrab. Díky opravě by pak měla vozidla sloužit v provozu dalších 8–10 let. Ačkoli se původně uvažovalo o tom, že by mohly být provedeny také zásahy do elektrické části vozidel, nakonec se bude výměna týkat jen zkorodovaných dílů, podlahy atp. a do elektrické části by se zasahovat nemělo. Všech 12 tramvají by mělo být předáno zpět do Postupimi do září 2017.  

Postupim byla vůbec prvním německým městem, které do provozu tramvaje KT4D nasadilo, neboť právě sem v roce 1974 zamířily první dva prototypy, z nichž jeden je dnes vzorově rekonstruován coby historické vozidlo. Dodávky sériových vozů začaly v roce 1978 a do roku 1990 bylo do města předáno celkem 124 vozů (včetně prototypů), z nichž některé byly původně určeny pro Berlín (což bylo patrné na odlišném lakování). V letech 1990–98 tvořily vozový park výhradně tramvaje KT4D, z nichž velká část byla v průběhu 90. let modernizována (na typ KT4DM).

Nemodernizované tramvaje byly ve velké míře odprodány do jiných provozů (Maďarska a Rumunska), stejný osud posléze potkal také většinu modernizovaných tramvají, takže dnes má Postupim k dispozici jen 19 „ká té čtyřek“. Tyto tramvaje přitom měly být dle původních očekávání již dávno vyřazeny, nicméně s ohledem na odstoupení od smlouvy na dodávku dalších 32 nových tramvají Siemens Combino v roce 2002 (po technických problémech vozidel této typové řady) bylo rozhodnuto životnost československých tramvají opakovaně prodloužit a část tramvají (26 ks) dále modernizovat (na typ KT4DC).  

Přeprava tramvají do Prahy a z Prahy byla (a bude) zajišťována pomocí silničních trajlerů, jak ostatně dokumentuje také ilustrační fotografie. O přepravě tramvají na silničních trajlerech se budete moct dočíst více v čísle 2/2016. 

Podobné články