Konec nejdelší trolejbusové trati na světě?

Na Krymském poloostrově – sporném území, které bylo v roce 2014 jednostranně připojeno k Rusku – je možné nalézt nejdelší trolejbusovou trať na světě, která spojuje město Simferopol s Aluštou a Jaltou. Délka celého úseku činí kolem 86 km (v závislosti na tom, které části sítě jsou počítány), přičemž jízda trolejbusem v celé délce trasy zabere zhruba tři hodiny.

Nádhernou krajinou hor a vinic vede meziměstská trať Simferopol - Alušta - Jalta, která překonává horský průsmyk a klesá směrem k Černému moři. Na snímku jeden z vozů Škoda 14 Tr. (foto: Libor Hinčica)

Nádhernou krajinou hor a vinic vede meziměstská trať Simferopol - Alušta - Jalta, která překonává horský průsmyk a klesá směrem k Černému moři. Na snímku jeden z vozů Škoda 14 Tr. (foto: Libor Hinčica)

V nedávné minulosti byl místní vozový park obnoven novými trolejbusy Bogdan ukrajinské produkce, pro něž elektrickou výzbroj dodávala česká firma Cegelec a. s. Po ruském záboru se pak objevily v ulicích měst také první ruské trolejbusy. Nejprve šlo o dvojici trolejbusů Trolza 5265.00 („Megapolis, letos pak byly na přelomu ledna a února zařazeny první tři zcela nové vozy VMZ 5298.01 („Avantgard“). Tyto vozy ovšem slouží na městské sítí v Simferopolu. Nejdelší trolejbusovou trať totiž již řadu měsíců obsluhují autobusy.

Důvodem jsou přetrvávající problémy s dodávkami elektrické energie z Ukrajiny. Dne 22. 11. 2015 došlo k výpadku elektrické energie, který způsobil zastavení trolejbusů ve všech provozech na Krymském poloostrově. Znovu se podařilo městské linky uvádět do provozu postupně od 8. 12. 2015, byť jen v omezeném režimu. Na meziměstské lince však trolejbusy doposud nejezdí. S obnovením dodávek elektrické energie na Krym jsou dále problémy. Zásobování nyní zajišťuje především plynová elektrárna, která ale nemá dostatečný výkon pro zásobování celé sítě. Proto se momentálně objevují názory, zda by neměla být celá unikátní trolejbusová trať zrušena a nahrazena trvale autobusy.

Nutno říct, že úvahy o zrušení jsou dány výhradně zmíněnými problémy se zásobováním elektrickou energií. Trolejbusy totiž na Krymu mají jinak zelenou. V Simferopolu je rozestavěna nová trolejbusová trať a po úspěšných testech trolejbusů s bateriemi (parciálních trolejbusů) v loňském roce se předpokládá, že by výhledově mohl být vozový park v městských provozech obnovován výhradně takovými vozidly, aby tak došlo ke snížení objemu autobusové dopravy.