Elektrobusy v Berlíně? Projekt zatím přinesl fiasko.

Deník Berliner Zeitung přinesl ve svém vydání z 10. 2. 2016 zajímavou zprávu o dosavadních výsledcích provozu elektrobusů v hlavním městě našeho západního souseda. Berlín zahájil provoz elektrobusů dne 31. 8. 2015, přičemž pro obsluhu linky č. 204 pořídil celkem 4 autobusy Solaris Urbino 12 electric. Tato vozidla jsou uzpůsobena pro systém indukčního nabíjení, jenž dodala společnost Bombardier (systém Primove). Nabíjení elektrobusů systémem Primove od Bombardieru, jenž je zabudován ve vozovce na konečných, zabírá elektrobusům cca 4–7 minut.  Autobusová linka číslo 204 spojuje berlínská nádraží Südkreuz a knihou proslavené nádraží Zoologischer Garden, přičemž provoz linky je zajišťován od pondělí do soboty.

Čtveřice elektrobusů od Solarisu zatím příliš spolehlivá v provozu není. Na vině je hlavně nabíjecí systém Primove. (foto: BVG, Oliver Lang)

Čtveřice elektrobusů od Solarisu zatím příliš spolehlivá v provozu není. Na vině je hlavně nabíjecí systém Primove. (foto: BVG, Oliver Lang)

Provoz elektrobusů v Berlíně představuje pilotní projekt v rámci spolkovou vládou podporovaného programu „Výkladní skříň elektromobility“ (Schaufenster Elektromobilität). Projekt „E-Bus Berlin“ získal státní podporu ve výši 4,1 mil. € s tím, že celý provoz elektrobusů je bedlivě sledován a vyhodnocován. Dosavadní výsledky ovšem nejsou právě pozitivní.

Za 134 dní od zahájení provozu elektrobusů, jezdila všechna čtyři vozidla souběžně pouze 21 dní. 24 dnů byly nasazeny do provozu 3 elektrobusy, 27 dnů se mohli cestující svézt dvěma vozidly a 5 dní se podařilo zajišťovat obsluhu alespoň jedním elektrobusem. Zbylých 57 dnů poté elektrobusy nejezdily pro nejrůznější závady vůbec. Provozní spolehlivost se tak pohybuje daleko za původními očekáváními (okolo necelých 40 %), protože Berlín původně očekával, že elektrobusy budou vykazovat cca 99,8% spolehlivost. Spolupracovníci projektu se na to ovšem dívají jinou optikou. Profesor Dietmar Göhlich z berlínské technické univerzity poukazuje na fakt, že elektrobusy nejsou typickými sériovými produkty, ale testovací novinkou. V případě, že by byla odečtena podzimní delší přestávka v odstavení všech vozidel, dosahovala by provozní spolehlivost cca 70 %, což má podle profesora Göhlicha představovat na výzkumný projekt poměrně vysokou hodnotu.

Dosavadní provozní spolehlivost vozidel se přibližuje 40 %... (foto: BVG, Oliver Lang)

Dosavadní provozní spolehlivost vozidel se přibližuje 40 %... (foto: BVG, Oliver Lang)

Je fakt, že provozní spolehlivost se po odstranění problémových součástí nabíjecí infrastruktury (problémy způsobovala zejména vysokonapěťová část, ale také měniče a izolace) podařilo v posledních dnech navýšit a takřka šestitýdenní odstávka elektrobusů by se již neměla opakovat.

Testovací část projektu „E-Bus Berlin“ měla skončit 30. září 2016, berlínský DP (BVG) se nyní snaží prosadit, aby se testovací jízdy protáhly až do 31. 3. 2017, a to mj. právě kvůli problémům, jež provoz elektrobusů v minulých měsících postihly a díky nimž nebylo možné vozidla dostatečně odzkoušet. Provozovatel by navíc rád otestoval vozidla v těžkém zimním provozu, čemuž letošní mírná zima příliš nepřála, a tak dopravce doufá, že by ta příští mohla být přece jen silnější. Profesor Göhlich si je jistý, že elektromobilitě patří budoucnost a že bezemisní vozidla dostanou dlouhodobě navrch před těmi na konvenční paliva. S tím souhlasí i tisková mluvčí BVG Petra Reetz, která pro Berliner Zeitung uvedla: „Víme, že elektrobusy patří budoucnosti. Nevíme jen, kdy tato budoucnost začne.“    

Elektrobusy jsou řešeny jako dvoudveřové. (foto: BVG, Oliver Lang)

Elektrobusy jsou řešeny jako dvoudveřové. (foto: BVG, Oliver Lang)