Elektrobus SOR EBN 11 jezdí po Praze téměř půl roku. Zkušební provoz se možná o rok prodlouží.

Již více než pět let se Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) věnuje testování elektrobusů a možnosti jejich začlenění do provozu pražské MHD. Aktuálně testuje elektrobus SOR EBN 11, který je již téměř v polovině svého zkušebního provozu s cestujícími. Jeho cílem je plnohodnotné otestování vozidla a nabíjecí technologie v různých provozních a zejména klimatických podmínkách.

Zkušební provoz elektrobusu se systémem nabíjení při provozních přestávkách během dne z tramvajové trakční sítě prostřednictvím dvoupólového pantografu byl v DPP zahájen 1. září 2015 a původně plánovaný roční horizont by mohl být o další rok prodloužen. V ČR unikátní celoelektrický vůz je v souladu s požadavkem DPP zcela bezemisní a je vybaven elektrickým topením.

Elektrobus na konečné Želivského. Napájení je realizováno pomocí dvojice drátů, které připomínají trolejbusové trolejové vedení. (foto: Cegelec a. s.)

Elektrobus na konečné Želivského. Napájení je realizováno pomocí dvojice drátů, které připomínají trolejbusové trolejové vedení. (foto: Cegelec a. s.)

Elektrobus je v provozu denně zhruba od 4:30 do 23:00 hodin a dosud má najeto 38 249 km. V pracovní dny jezdí vůz na pravidelné lince č. 213, o víkendu na lince č. 163. Od října loňského roku jezdí vozidlo s vytápěním elektrickým topením, jehož nastavení je průběžně optimalizováno. Plnohodnotný provoz zvládl i při mrazivých teplotách.

„Řada lidí stále vnímá elektromobilitu spíše jako science fiction, ale jsem přesvědčen, že jde o technologii, které bude patřit již velmi blízká budoucnost. Brzy oceníme, že jsme nezaspali dobu a jsme připraveni. Praha je město s obrovskou historií, ale zároveň musí být i lídrem v zavádění inovací a moderních technologií, což se v oblasti elektromobility daří,“ uvedl Petr Dolínek, náměstek primátorky a radní pro dopravu (ČSSD).

„Rozvoj elektromobility je s ohledem na šetrnost k životnímu prostředí jednoznačně strategickým cílem DPP, což potvrzuje dlouhodobou iniciativou v této oblasti. Konkrétní kroky z hlediska případného nákupu elektrobusů budou silně závislé na získaných technických, provozních i ekonomických zkušenostech z probíhajícího zkušebního provozu. Svou roli samozřejmě hrají předchozí zkušenosti DPP, informace profesních skupin i z různých evropských projektů, do nichž je DPP zapojen, jako například ZeEUS či Eliptic,“ uvedl Jaroslav Ďuriš, generální ředitel a předseda představenstva DPP.

Detail dvoupólového sběrače společnosti dodávaného společností Schunk Praha. (foto: Cegelec)

Detail dvoupólového sběrače společnosti dodávaného společností Schunk Praha. (foto: Cegelec)

Pro nabíjení je prioritní využití stanice v obratišti Želivského, důležitým parametrem pro zajištění optimální životnosti baterií je však i noční pomalé nabíjení a balancování baterií v garáži Hostivař. Výsledky za téměř půl roku provozu s cestujícími ukazují, že elektrobus je schopen zajistit celodenní výkony na běžných pražských autobusových linkách, a to i při využívání elektrického topení. Standardní dojezd elektrobusu s cestujícími se při využívání provozních přestávek pro nabíjení pohybuje v rozmezí 265 až 350 km (dle linky, provozních parametrů a typu dne – pracovní dny nebo víkendy).

Zkušební provoz nadále umožňuje sběr poznatků, připomínek a případných dalších požadavků na dílčí úpravy. Nezastupitelnou roli v celém projektu mají vybraní testovací řidiči. Ti předávají informace či připomínky o jeho provozu a důsledně evidují údaje o nabíjení a spotřebě, které jsou klíčovým parametrem pro vyhodnocení i plánování dalšího provozu. Velmi úspěšný provoz je mj. dán zapojením řady dalších útvarů DPP. Kromě těch autobusových lze uvést zejména tramvajové technické jednotky, které jednak zabezpečily přípravu a následný bezporuchový provoz nabíjecího stanoviště v terminálu Želivského a také zajišťují případné operativní servisní zásahy na elektrovýzbroji vozidla, což je výhoda DPP oproti čistě autobusovým dopravcům.

Kromě nabíjecí stopy musela být vybudována také speciální malá měnírna. (foto: Cegelec a. s.)

Kromě nabíjecí stopy musela být vybudována také speciální malá měnírna. (foto: Cegelec a. s.)

Získaná data a zkušenosti jsou přitom vyhodnocovány nejen v rámci DPP, ale budou využity i k porovnání s ostatními podobnými projekty v rámci odborných konferencí, na úrovni Sdružení dopravních podniků ČR i zapojením do vybraných aktivit EU či UITP (Mezinárodní asociace pro veřejnou dopravu). Komplexní vyhodnocení provozu bude dostupné po ukončení celého ročního zkušebního cyklu.

TZ DPP


Připomeňme, že kromě elektrobusu SOR EBN 11 nasazovaného do provozu v režii DP se od počátku února objevují dva elektrobusy SOR EBN 9,5 také na linkách BB1 a BB2, na nichž zajišťuje provoz ARRIVA Praha.