Další tramvaje CAF Urbos 3 pro Birmingham

Jak jsme informovali v prosinci 2015, prodloužil anglický Birmingham svou jedinou tramvajovou trať blíže centru města a plánuje další rozvoj své tramvajové sítě. Budoucností systému by přitom měly být tramvaje s akumulátory. Koordinátor veřejné dopravy v oblasti West Midlands (společnost Centro) potvrdil dne 12. 2. 2016, že do své flotily tramvají španělského výrobce CAF nechá instalovat baterie pro možnost provozu na úsecích bez trolejového vedení.

Současná flotila tramvají CAF Urbos 3 v Birminghamu je tvořena 21 vozidly, jejichž dodávky začaly v roce 2013. Původní kontrakt počítal s dodáním pouze 20 vozidel s tím, že 5 tramvají bylo předmětem opce. Z této opce dokoupil provozovatel nejprve jeden vůz, nyní potvrdil, že si přikoupí další čtyři, které již budou akumulátory vybaveny z výroby.

CAF dodá další čtyři tramvaje do Birminghamu. Pro zbylých 21 dodá baterie. (foto: CAF)

CAF dodá další čtyři tramvaje do Birminghamu. Pro zbylých 21 dodá baterie. (foto: CAF)

Birmingham plánuje několik prodloužení tramvajové sítě, aktuální je hlavně to dále do centra města skrze Victoria Square kolem radnice. Provoz na tomto úseku by měl být zahájen v roce 2019 a s ohledem na historickou hodnotu lokality se předpokládá, že právě tento úsek již nebude doplněn o trolejové vedení, ačkoli původně se s ním v projektu počítalo. Rovněž další – výhledově plánované úseky v centru města – by neměly již trolejové vedení používat. 

Počítá se s tím, že díky volbě baterií dojde k úspoře nákladů na stavbu na čtyřech předpokládaných novostavbách ve městě ve výši 650000 liber. Na druhé straně by měly být výrazně vyšší náklady na instalaci baterií do vozidel a jejich výměnu, která se předpokládá vždy po sedmi letech provozu. Konkrétní částka však zatím nebyla uveřejněna.

Doplňme, že Birmingham zvažoval pořízení vozů na baterie již v roce 2012, kdy nové tramvaje objednával. Proto bylo v podmínkách smlouvy s dodavatelem, že vozidla bude možné dodatečně podobným zařízením vybavit. Španělský CAF v dané době nabízel jen řešení pomocí superkondenzátorů (uplatněné například v Seville či Zaragoze), které je ale pro delší úseky nepoužitelné, v Birminghamu navíc naráželo řešení se superkondenzátory na táhlé stoupání v Pinfold Streed, takže „superkapy“ nebylo možné použít fakticky vůbec. Nyní již CAF řešení s bateriemi má a postupně by měl instalovat boxy s akumulátory na střechy vozidel a upravit elektrickou výzbroj tak, aby bylo možné je od roku 2019 na novém úseku používat.