Solaris (ne)ukázal tramvaj pro Lipsko

Společnost Solaris Bus & Coach uspěla v roce 2015 se svými tramvajemi v německém Lipsku, kam by měla dodat až 41 vozidel o délce 38 m zcela odlišné koncepce, než tomu bylo v případě doposud vyrobených modelů pro jiné německé a polské provozovatele. Smlouva podepsaná dne 26. 3. 2016 operuje pouze s nákupem pěti předsériových vozů. Zbylých 36 si může dopravce pořídit v rámci opce (v libovolném počtu).

Pohled do makety interiéru vozu Tramino pro Lipsko na veletrhu InnoTrans. (foto: Libor Hinčica)

První tramvaj by měla být předána na konci roku 2016. Její podoba je přitom pro veřejnost doposud neznámá. Firma totiž po dohodě s dopravcem designové řešení tramvaje přísně tají a na veřejnost se dostala oficiálně pouze jedna vizualizace exteriéru, která ovšem o křivkách reálného vozidla mnoho nenapoví.

Dosud jediná oficiálně uvolněná vizualizace nové tramvaje pro Lipsko. (zdroj: Solaris Bus & Coach)

Všeobecně se očekávalo, že Solaris předvede svou novou tramvaj na veletrhu InnoTrans v Berlíně, který se konal v září letošního roku. K tomu skutečně došlo, avšak v poněkud jiné formě, než se předpokládalo. Na venkovní ploše veletrhu se firma prezentovala svým vozidlem pro polský Olsztyn (a navíc ještě elektrobusem v jiné části areálu). Na vnitřním stánku společnosti Solaris Bus & Coach se však objevila nenápadná konstrukce, která při vstupu do samotného prostoru stánku ukrývala designové řešení vozidla pro Lipsko, avšak pouze interiéru. Vybudována zde byla malá věrná maketa části interiéru, a tak bylo možné alespoň vidět, jak by mělo vypadat uspořádání sedadel, řešení stropu, bočnice, podlahy nebo informačního systému. Na skutečnou premiéru tramvaje si však budeme muset ještě počkat.

Maketa interiéru vozu Tramino Leipzig na stánku společnosti Solaris na veletrhu InnoTrans. (foto: Libor Hinčica)

Připomeňme, že Solaris podepsal v září smlouvu o strategické spolupráci se Stadlerem, která z dosavadních rivalů na trhu dělá partnery, a to do té míry, že Solaris svou autonomii v oblasti nabídek pro tramvajové tendry prakticky ztratil. Projekty, které polský výrobce stihl podepsat dříve, což je i případ Lipska, ovšem budou nadále pouze pod hlavičkou Solarisu.