Menu

Blíží se konec trolejbusů v Tallinnu?

Trolejbus Škoda 14 Tr zachycený dne 16. 5. 2015 v ulicích Tallinnu. (foto: Ing. Filip Jiřík)
Trolejbus Škoda 14 Tr zachycený dne 16. 5. 2015 v ulicích Tallinnu. (foto: Ing. Filip Jiřík)
Stáhnout PDF
Nezařazené
07. 01. 2016 08:50
Redakce
1 minuta čtení

V Estonsku bychom dnes nalezli jediný trolejbusový systém, a to v hlavním městě Tallinnu. Nad místním trolejbusovým provozem se i přes investice realizované v minulých letech začínají stahovat mračna. Od 1. 1. 2016 byl zastaven provoz na dalších dvou trolejbusových linkách.

Trolejbus Škoda 14 Tr zachycený dne 16. 5. 2015 v ulicích Tallinnu. (foto: Ing. Filip Jiřík)

O zřízení trolejbusové dopravy v Tallinnu, která by doplnila místní tramvajovou síť, se uvažovalo již od roku 1946. Reálné obrysy ale dostal záměr až v 60. letech a první linka byla uvedena do provozu v roce 1965. V loňském roce tak metropole Estonska oslavila 50. výročí trolejbusové dopravy, ekologický dopravní prostředek však v posledních letech upadl v nemilost vedení města.

Snímek z 3. 1. 2016 dokazuje, že trolejbusy Škoda 14 Tr jsou zatím stále nasazovány do provozu, přestože došlo k výraznému omezení vypravenosti po zrušení dvou trolejbusových linek. Brzy by však mělo všem škodováckým vozům v ulicích estonské metropole odzvonit. (foto: Ing. Vít Hinčica, Ph.D.)

Ještě v roce 1999 bylo v provozu 9 trolejbusových linek, avšak v roce 2000 byl provoz na jedné z nich (číslo 8) ukončen, takže zůstalo v provozu nadále osm tras. Na likvidaci trolejbusů se ovšem v té době nemyslelo. Naopak. Místní dopravce poptával nová vozidla, která začal dodávat v kooperaci s dalšími partnery polský Solaris. Nejprve putovaly do pobaltské republiky trolejbusy s elektrickou výzbrojí GANZ, později zde směřovaly vozy s českou výzbrojí od firmy Cegelec. Celkem v letech 2002–2010 pořídil dopravce 32 sólo vozů odpovídajících modifikaci Solaris Trollino 12 a 19 článkových trolejbusů Solaris Trollino 18. Zhruba polovina vozového parku tak byla na konci roku 2010 nízkopodlažní.

V minulosti pořídil místní dopravce celkem 51 trolejbusů Solaris Trollino 12 a 18, velkou část z nich i s českou elektrickou výzbrojí Cegelec. Na snímku z 3. 1. 2016 je jeden z 12m vozů zachycen ve společnosti tramvaje KT4 na konečné Kopli. (foto: Ing. Vít Hinčica, Ph.D.)

Tím ovšem investice do trolejbusů skončily a město se rozhodlo vydat jiným směrem – ekologickými autobusy. Pod tímto pojmem se měla ukrývat vozidla na stlačený zemní plyn, případně hybridní vozy, ale i standardní dieselové autobusy plnící nejpřísnější evropské normy.  Výběrové řízení na dalších 30 trolejbusů, které bylo připravováno, nakonec bylo stornováno. Od 1. 12. 2012 byl zastaven provoz na lince č. 2, přičemž počet vozidel v první etapě příliš neklesl. Postupně však začalo přece jen k odstavování nadbytečných starších vozů docházet, takže v roce 2015 klesl početní stav k 80 vozům a na konci téhož roku šlo již pouze o 75 vozů, z toho 51 reprezentovalo nízkopodlažní vozy Solaris Trollino 12 a 18 a zbylé starší československé trolejbusy Škoda 14 Tr (16 ks) a 15 Tr (8 ks) z let 1986–90. Tento početní stav je sice udržován i v prvních dnech nového roku 2016, během týdnů se ale očekává, že dojde k vyřazení všech vozů Škoda 14 Tr a 15 Tr a ve stavu nadále zůstanou jen nízkopodlažní vozy.

Odstavené trolejbusy na konečné Mustamäe dne 3. 1. 2016. Zlikviduje nakonec Tallinn celou svou trolejbusovou síť? (foto: Ing. Vít Hinčica, Ph.D.)

Oproti roku 2012 tedy bude v roce 2016 počet trolejbusů poloviční. Tuto situaci umožnilo zastavení provozu na dalších dvou trolejbusových linkách čísel 6 a 7, k němuž došlo od 1. 1. 2016. Obě linky byly nahrazeny autobusy s hybridním pohonem (od firmy Volvo). Nadále tak zůstává v provozu jen 5 trolejbusových linek čísel 1, 3, 4, 5 a 9, jejichž trasy vykazují délku blížíce se k 80 kilometrům. Jaká bude budoucnost tohoto torza původní sítě, se ukáže v následujících letech. Přestože by se mohlo zdát, že nízkopodlažní flotila je mladá, nejstarším trolejbusům Solaris Trollino bude letos již 14 let.

Podobné články